نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 09:55

برگزاری رزمایش دامپزشکی در سه شهرستان عشایری استان یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: رزمایش جهادگران دامپزشکی از فردا دوم اسفندماه در سه شهرستان ابرکوه، خاتم و مروست برگزار می شود و خدمات رایگان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، علی فاتحی‌نیا صبح امروز در نشست خبری که با موضوع رزمایش جهادی دامپزشکی استان برگزار شد، اظهار کرد: این رزمایش ذیل قرارگاه محرومیت‌زدایی دامپزشکی کشور از تاریخ دوم اسفندماه در استان یزد آغاز و تا چهارم اسفندماه در سطح استان یزد ادامه خواهدد داشت.

وی  با بیان این‌که ابرکوه، خاتم و مروست شهرستان‌های هدف این رزمایش هستند، افزود: پیش‌بینی می‌شود در این رزمایش به ۱۰۰ هزار رأس دام خدمات ارائه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: سم پاشی رایگان بدن دام، آموزش و ترویج، واکسیناسیون تب برفکی، آموزش ذبح شرعی حیوان، ویزیت رایگان دام، واکسیناسیون رایگان نیوکاسل را از جمله خدمات پیش بینی شده در این رزمایش دامپزشکی استان یزد است.

فاتحی با بیان این‌که در این رزمایش ۴۰ اکیپ عملیاتی با ۱۲۰ نیروی جهادی تخصصی به مناطق مختلف اعزام سه شهرستان هدف اعزام می شوند، تصریح کرد: کمک به پایداری جمعیت دام استان و تأمین گوشت قرمز و افزایش بهره وری در تولیدات روستایی، پایداری محصولات تولیدات روستایی از جمله اهداف برگزاری این رزمایش جهادی است.

وی حفظ و حراست از جمعیت دامی کشور مهمترین رسالت دامپزشکی است، خاطرنشان کرد: تب برفکی یکی از بیماری‌های شاخص در جمعیت دامی استان یزد است که در این راستا ۸۸ هزار ۶۰۰ رأس دام سنگین، ۵۲۱ هزار و ۲۶۱ هزار رأس دام سبک واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در ادامه با بیان این‌که بنا داریم تا پایان امسال ۷۰۰ هزار رأس دام سبک را واکسینه کنیم، گفت: ۶۳۵ هزار و ۶۹۴ رأس دام استان یزد در برابر بیماری طاعون نشخوار کنندگان واکسینه شدند.

فاتحی خونگیری گاو برای ۳۱ هزار رأس دام و تزریق واکسن ویروس هاری برای هفت هزار قلاده سگ صاحب‌دار از جمله خدمات انجام شده طی ۱۰ ماه گذشته دامپزشکی استان یزد است، افزود: در فاز پنجم و ششم واکسیناسیون رایگان نیوکاسل یک میلیون و ۹۰۰ هزار تیور دامی واکسینه شدند.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار استان یزد مقرر شده تا پایان اسفندماه امسال نسبت به طراحی و نسب لیبل گذاری جدید در لاشه‌ها اقدام شود و جنسیت و نوع دام به تفکیک مشخص می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان این‌که طی ۱۰ ماه گذشته ۲۹ هزارو ۹۲۰ بازدید میدانی از واحدهای صنفی عرضه تولیدات دامی داشته‌ایم که از این تعداد بالغ بر یکهزار تخلف شناسایی شده است، گفت: ۸۷ تن فرآورده خام دامی ضبط و ۷۹ تن فرآورد فاسد معدوم شده است.

فاتحی در خصوص صادرات فرآورده‌های دامی نیز اظهار کرد: طی ۱۰ ماه امسال تاکنون پنج هزار و ۶۲ تن گوشت گوساله منجمد و گوشت مرغ منجمد شش هزارو ۸۴۰ تن از استان یزد صادر شده است.

پایان پیام/الف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1045699

مهمترین اخبار ایران و جهان: