نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 09:00

۱.۹ میلیون رأس دام سبک و سنگین گلستان برابر تب برفکی واکسینه شدند

گرگان- مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: یک میلیون و ۷۵۰ هزار راس دام سبک و ۱۵۵ هزار راس دام سنگین گلستان در برابر تب برفکی، طی دو مرحله توسط دامپزشکی گلستان در سال جاری واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی کاووسی شامگاه سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: با توجه به شیوع تب برفکی در عراق، تیم های پایش در همه استان ها بررسی ها لازم را انجام دادند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان افزود: دامپزشکی استان گلستان با پایش و اجرای طرح‌های پیشگیری و واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی توانست جزو اولین استان‌های کشور باشد که اعلام کند، گلستان عاری از بیماری تب برفکی در جمعیت دام ها است.

کاووسی اعلام کرد تا به حال واکسیناسیون تب برفکی در یک میلیون و ۷۵۰ هزار راس دام سبک و واکسیناسیون ۱۵۵ هزار راس دام سنگین با خرید خدمت در دو مرحله توسط دامپزشکی استان در سال ۱۴۰۱ انجام شد.

گفتنی است تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1065460

مهمترین اخبار ایران و جهان: