نیوز سیتی!
18 اسفند 1400 - 11:46

سایه حواشی بر سر شهرداری فردیس/باز هم پروژ طرح سوال از شهردار

به نظر می‌رسد شورای شهر فردیس ادامه مسیر دور اول را پیش گرفته اند که در آخرین اقدام خود پروژه طرح سوال از شهردار را کلید زدند. به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، دور اول شورای شهر فردیس که شهره استان البرز شدند و تعدد انتخاب شهردار سرپرست توسط این اعضا زبانزد شد، به طوری امروز که از آن دوران به عنوان درس عبرت یاد می‌شود. حالا گویی دور دوم شورای شهر فردیس هم همان مسیر را پیش گرفتند و بنای تغییر شهردار را در دستور کار خود قرار دادند؛ محمدرضا آژیر، شهردار فردیس نیز در این راستا در صحن علنی شورا به سوالاتی که توسط ابراهیم رنجبر رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر فردیس طرح شده بود، پاسخ داد. وی در پاسخ به این سوال که چرا از نیروهای جوان و بومی موجود در بدنه شهرداری فردیس، در جایگاه‌های مدیریتی استفاده نمی شود؛ اظهار کرد: با توجه به اینکه در زمان انتزاع شهرداری فردیس از کرج، هیچ زیرساختی از جمله نیروی انسانی برای شهرداری فردیس در نظر گرفته نشد و به دلیل تغییرات متعدد مدیریتی در شهرداری و انتزاع نامناسب کادرسازی مورد نیاز در بدنه مدیریت ارشد شهرداری فردیس شکل نگرفت، بنابر این به منظور کادرسازی مناسب در کمتر از ۱۰ درصد از ۱۰۴ پست مدیریتی موجود در شهرداری فردیس از ظرفیت ماموران استفاده شد. وی با بیان اینکه در حوزه انتزاع سازمان‌ها هیچ نیرویی به شهرداری فردیس اختصاص پیدا نکرد، افزود: علیرغم اختصاص ۳۰ درصد از ظرفیت سازمان پسماند شهرداری کرج به شهرداری فردیس، هیچ نیرویی به سازمان پسماند فردیس اختصاص پیدا نکرد و شهرداری فردیس مجبور شد از ظرفیت نیروی انسانی موجود، در حوزه‌های غیر تخصصی آنها استفاده کند. به عنوان مثال برای سازمان‌های میادین و حمل و نقل، بار و مسافر از دو آتش نشان و در سازمان پسماند هم از نیروهای غیر تخصصی استفاده شد.‌ در حالیکه مدیران جدید به کار گیری شده در شهرداری فردیس، در حیطه کاری خود متخصص هستند. این مدیر شهری گفت: به محض قرار گرفتن در پست سرپرستی شهرداری فردیس درخصوص گرفتن چارت سازمانی برای ۸ سازمان و ۴ منطقه با ظرفیت هزار و یک نفر پست و جایگاه رسمی اقدام کردیم که مراحل انتهایی آن در سازمان شهرداری در حال انجام است.‌ زمینه سازی برای این تعداد پست سازمانی ضرورت دارد تا شهرداری فردیس بتواند در کارشناسی و تخصص روی پای خود بایستد. وی با اشاره به فرامین دینی و دستورات رهبری در خصوص شاخصه های لازم مدیریتی، گفت: شایسته سالاری، خود آگاهی، انگیزه، تعهد و تخصص از معیارهای اصلی انتخاب مدیران است که تلاش گردیم همکارانی که در پست‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند از شرایط لازم برخوردار باشند.‌ضمن اینکه در سخن بزرگان قید بومی بودن به عنوان شاخصه مدیریتی ذکر نشده است. اگرچه همکاران جدید در شهرداری فردیس ساکن یا متولد فردیس هستند و یا از گذشته در شهرداری فردیس فعالیت دارند.‌ آژیر در پاسخ به سوال دوم رنجبر در مورد مستندات لازم برای پارکینگ‌های جنب بازار بوستان واقع در بلوار امام رضا(ع) و پارکینگ طبقاتی فلکه سوم، گفت: با توجه به نقطه نظر اعضای شورا که پارکینگ جنب بازار بوستان در اختیار عموم شهروندان و مراجعان به بازار بوستان قرار گیرد که بیش از ۳ ماه است این پارکینگ‌ به صورت رایگان به شهروندان خدمات می‌دهد. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پارکینگ فوق در اختیار پایگاه بسیج منطقه یک است و به دلیل قرارداد این پایگاه با بهره بردار، تا پایان سال به آنها فرصت داده شد که شب ها تا صبح از ظرفیت این پارکینگ برای شهروندان استفاده شود که این امر از مطالبات شهروندان است. شهردار فردیس در خصوص پارکینگ فلکه سوم، بیان کرد: با توجه به نظر اعضای شورا در خصوص عدم تناسب مبلغ بهره‌بردار برای پارکینگ مکانیزه، مناقصه در گذشته انجام شده است و امکان تغییر هزینه وجود ندارد. همچنین با توجه به هزینه های بالای حفظ و نگهداری پارکینگ‌های مکانیزه، نگاه مدبریت شهری به این پارکینگ‌ها درآمدزایی نیست و هدف استفاده حداکثری از حداقل زمین در راستای رفع مشکل پارکینگ معابر است. روند رو به رشد ساخت و سازهای غیر مجاز در فردیس و ایجاد نارضایتی شهروندان که موجب نارضایتی مسؤولان به ویژه دادستان شده و چرا اقدام موثری از سوی شهرداری انجام نشده است؟ شهردار فردیس گفت: بر اساس آمار و ارقام دستگاه‌های نظارتی به ویژه اداره بازرسی شهرداری فردیس، سیر ساخت و ساز غیرمجاز در شهر نزولی بوده و با عاملان ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد قاطع انجام شده است.‌ در ۶ ماه گذشته ۸۳ مورد رفع تخلفات ساختمانی، رفع تصرفات ۱۸ هزار و ۳۵۰ متر مربع، دستگیری عاملان ساخت و ساز غیر مجاز ۲۷ مورد و برخورد قضایی با پرسنل متخلف ۸ مورد انجام شده است. وی اضافه کرد: با توجه به کمبود‌های شهرداری و برخورد دستگاه قضایی که منجر به تعلیق برخی نیروهای کنترل و نظارت شهرداری در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز شد، شهرداری لایحه شهربان را به شورا ارائه کرد و روند قانونی تصویب و تایید طی شد که به محض ابلاغ، شهرداری با همکاری شرکت انتظام، بیش از گذشته نسبت به نظارت دقیق و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز اقدام خواهد کرد. شهردار فردیس با بیان اینکه بر اساس آمار و ارقام دستگاه‌های نظارتی به ویژه اداره بازرسی شهرداری فردیس، سیر ساخت و ساز غیرمجاز در شهر نزولی بوده و با عاملان ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد قاطع انجام شده است.‌ در ۶ ماه گذشته ۸۳ مورد رفع تخلفات ساختمانی، رفع تصرفات ۱۸ هزار و ۳۵۰ متر مربع، دستگیری عاملان ساخت و ساز غیر مجاز ۲۷ مورد و برخورد قضایی با پرسنل متخلف ۸ مورد انجام شده است. وی اضافه کرد: با توجه به کمبود‌های شهرداری و برخورد دستگاه قضایی که منجر به تعلیق برخی نیروهای کنترل و نظارت شهرداری در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز شد، شهرداری لایحه شهربان را به شورا ارائه کرد و روند قانونی تصویب و تایید طی شد که به محض ابلاغ، شهرداری با همکاری شرکت انتظام، بیش از گذشته نسبت به نظارت دقیق و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز اقدام خواهد کرد. با توجه به مطالبات مردم در خصوص بهسازی و آسفالت معابر و تاکیدات امام جمعه شهرستان به این امر، چرا هیچگونه اقدام موثری صورت نگرفته و از آسفالت‌های بی کیفیت در سطح خیابان ها استفاده می شود، ضمن اینکه اولویت بندی مناسب در خصوص آسفالت معابر وجود ندارد. دلایل خود را‌در این خصوص بیان کنید. شهردار فردیس در پاسخ به سوال فوق، اظهار کرد: پیش از انتزاع شهر فردیس خدمات رسانی به فردیس محدود شد و پس از انتزاع نیز شهرداری با توجه به مشغول بودن به تامین زیرساخت‌های اداری، از امور خدماتی غفلت کرد. از شهریور ماه امسال و همزمان با قرار گرفتن در مسؤولیت شهردار فردیس، مناقصات خرید و پخش کانیزه و لکه گیری آسفالت انجام شد و قرارداد حدود ۹۰ میلیارد تومان که در بودجه عمرانی امسال پیش بینی شده بود، منعقد شد. در حوزه آسفالت و لکه گیری کارهای خوبی انجام شد و معابری مثل کیاتل، شهدای اقتدار و غیره نیز بازگشایی شد. تا کنون از مجموع آسفالت خریداری شده ۶۰ درصد کار انجام شده و با فراهم شدن شرابط جوی سرعت کار هم بالاتر می‌رود‌. با توجه به وظایف ذاتی و نظارتی شورا، شهردار محترم ملزم به پاسخگویی مناسب به مکتوبه های ارسالی اعضای شوراست. دلیل عدم ارسال به موقع و بعضا عدم ارائه پاسخ شفاهی و مکتوب به اعضای شورا چیست؟ آژیر پاسخ داد: بسیاری از ادارات و معاونت‌های شهرداری فردیس زیرساخت لازم برای دسترسی به اتوماسیون اداری ندارند و باید کار به صورت فیزیکی انجام شود که این امر روند پاسخگویی را طولانی تر کرده است. ضمن اینکه مجموع شرکت‌های مختلف نرم افزاری مورد استفاده در شهرداری فردیس قراردادی نداشتند و در بسیاری از اوقات شرکت‌ها خدمات پشتیبانی را قطع می‌کردند که در پی آن سامانه قطع می شد. در حال حاضر تمام با شرکت‌های نرم افزاری قرار داد منعقد شده و تمامی سوالات اعضای شورا احصا و پاسخگویی به آن انجام شد. با گذشت دو سال از وقوع اغتشاشات آبان ماه و خسارت به ابنیه شهرداری فردیس، دلایل کوتاهی شهرداری در خصوص بازسازی ساختمان سوخته و اطاله بیش از حد آن چیست؟ شهردار پاسخ داد: در زمان حضور در شهرداری هنوز تاییدیه استحکام بنا و امکان بهره برداری از سازه موجود مهیا نشده بود که با استفاده از مشاور ذی صلاح موضوع بررسی و طرح مقاوم سازی به شهرداری ارائه و نقشه معماری و برآورد هزینه تهیه شد. وی افزود: مبلغ بودجه ساختمان سوخته برای امسال یک میلیارد تومان بود که این مبلغ در متمم افزایش داده شد که در بودجه سال آتی به تصویب رسید. مناقصه آن نیز برگزار شده و در مرحله بازشدن پاکات است‌. با توجه به مراجعات شهروندان و نارضایتی در خصوص بی توجهی شهرداری فردیس به تکریم ارباب رجوع، دلیل این بی‌توجهی چیست؟ شهردار فردیس: چند عامل سبب ناراحتی مردم است از جمله تغییرات متعدد مدیریتی که موجب شده طی ۷ ماه کمیسیون‌های مختلف شهرداری فردیس برگزار نشود از جمله کمیسیون توافقات یا کمیته مشورتی حقوقی و املاک که در ۶ ماه گذشته بیش از ۱۸۰ پرونده در این کمیسیون مطرح شده و علیرغم اینکه برخی مشکلات پرونده‌ها به دهه ۷۰ و ۸۰ مربوط می‌شود و نیازمند برگزاری چندین جلسه بوده، به نتیجه رسبده است. وی افزود: در تمام حوزه‌ها و معاونت‌های شهرداری فردیس مشکل فضای اداری وجود دارد ۵۷ نفر از نیروهای ما ۷ تا ۸ ساعت در زیر زمین مشغول کارند که این امور موجب بروز تنش بین ارباب رجوع و نیروها می‌شود. اما بهترین تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به مردم، راه انداختن کار آنهاست. آژیر گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه تمام کمیته‌ها و کمیسیون های شهرداری شکل گرفته، تکریم ارباب رجوع به نسبت ماه‌های قبل به نحو مطلوب تری در شهرداری فردیس انجام می‌شود. امیدواریم شهرداری فردیس بتواند با تامین فضای لازم کاربری در سال آینده، ارائه خدمات به شهروندان را به شکل مطلوب تری به انجام برساند. با توجه به فقر سرانه‌های فرهنگی ورزشی اجتماعی، دلایل شهرداری بر عدم نظارت بر سالن‌های ورزشی شهرداری چیست که این امر علاوه بر تضییع بیت المال خسارت بسیاری به بدنه مدیریت شهری شده‌است که نظر شهردار محتزم را به دریافت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بابت اجاره بهای باشگاه استقلال به مدت ۴ سال معطوف می‌نماید. آژیر گفت: مزایده اماکن فرهنگی ورزشی شهرداری یکی از اقدامات خوب در چند ماه گذشته بود که حتی در سال ۹۶ و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی انجام نشده بود.‌ در دی ماه قراردادهای اماکن ورزشی منعقد شد و تمامی اماکن در اختیار بخش خصوصی است. به غیر از سوله های مدیریت بحران که هنوز بهره بردار به ما تحویل نداده است. سوله بحران منطقه ۲ هنوز در اختیار شبکه بهداشت است که در این مکان واکسیناسیون انجام می‌شود. وی اضافه کرد: در آن زمان شهرداری سالن را به چک بود که در زمان یکی از سرپرستان بخشی از چک‌ها عودت و به صورت نقدی پرداخت شد. موضوع پرونده قضایی و تصرف انجام شده در دست پیگیری است هم تخلیه و هم بدهی دارند. علت عدم نظارت دقیق برعملکرد نادرست پیمانکاران فضای سبز و خدمات شهری چیست؟ شهردار فردیس گفت: قبول داریم در گذشته به نظارت دقیقی بر نحوی امور پیمانکاران در شهر فردیس نبود که علت آن به نحوه واگذاری برمی گردد. اکنون با مناقصات جدید ۴ پیمانکار در ۴ ناحیه شهرداری برای خدمات شهر و ۴ پیمانکار در ۴ ناحیه فضای سبز کار انجام می‌دهند. وی افزود: با وجود همه نظارت‌ها هنوز هم شاهد شیطنت پیمانکاران هستیم که در این راستا قرار است سطح خدمات بهبود پیدا کند و نظارت بیشتر شود. در بودجه سال آینده مبلغی برای نظارت بر عوامل و عملکرد نیروها و پیمانکاران برای خرید دستگاه «جی پی اس» پیش بینی شده بود تا بخش به نتیجه برسد و خدمات دهی در شهر فردیس به متیجه برسد. تعداد کارگران نیز به مراتب بیشتر شده و مکرر رصد می‌شود. ضمن اینکه مدیران نظارتی برای سرکشی حضوری کارگران‌ اقدام می‌کنند. وجود چاله‌ها و تخریب‌های به جا مانده در شهر فردیس که بواسطه ناهماهنگی در عملیات عمرانی صورت می‌گیرد و موجب خسارت مالی به شهروندان شده چیست؟ شهردار فردیس یادآور شد: با توجه به افزایش جمعیت شهر فردیس، ساختار انشعابات دستگاه‌های خدمات رسان نمی‌تواند پاسخگوی جمعیت باشد و مجوزهای بسیاری برای حفاری صادر می‌شود. علت ناهماهنگی این است که دستگاه‌های حفار نسبت به اجرای صحیح آسفالت اقدام نمی‌کنند. در نتیجه برای این امر دستورالعمل صادر کردیم که در آن شرکت‌های حفار موظف شدند آسفالت را بر اساس دستورالعمل لنجام دهند. از سوی دیگر شهرداری در مقابل صدور مجوز مبلغ ناچیزی از دستگاه‌های حفار می‌گرفت؛ که با اصلاح فهرست بها که در دفترچه درآمدی سال آتی لحاظ شد، دستگاه‌ها ملزم هستند مبلغ را پرداخت کنند. همچنین در قانون، کمیسیون حفاری در نظر گرفته شده که تا کنون در شهرداری انجام نشده است. این کمیته در شهرداری فردیس تشکیل و دستگاه های حفار نماینده تام الاختیار را معرفی کردند و از سال ۱۴۰۱ باید حفاری ها توسط کمیسیون تایید شود. پس از آن در صورت اجرای روکش اسفالت شهرداری تا ۴ سال مجوز حفاری صادر نمی‌کند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد با حمایت مجموعه شورا و همت شهرداری بتوانیم شاهد افزایش خدمت رسانی به شهروندان باشیم. انتهای پیام/ج
منبع: فارس
شناسه خبر: 142116

مهمترین اخبار ایران و جهان: