نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 21:12

هند به عنوان اولین کشور توانست در قطب جنوب ماه فرود آید

کاوشگر چاندرایان-3 هند با موفقیت در قطب جنوب ماه فرود آمد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از تک‌کرانچ، کاوشگر هندی چاندرایان-3 با موفقیت در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد این در حالی است که تنها چند روز پیش(28 مرداد) فضاپیمای لونا 25 روسیه در حالی که سعی داشت در همان منطقه فرود بیاید، سقوط کرد.

هند در حال حاضر چهارمین کشوری است که به فرود روی ماه دست یافته و اولین کشوری است که با موفقیت بر روی قطب جنوب ماه (منطقه کمی کاوش شده از ماه که تصور می‌شود حاوی یخ آب است) فرود آمد.

3 کشور دیگر (ایالات متحده، چین و اتحاد جماهیر شوروی سابق)  قبلاً همگی به فرود در نزدیکی استوای ماه دست یافتند.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند، در جریان پخش زنده از این فرود، گفت که نتیجه موفقیت آمیز این ماموریت، این کشور را برای پروازهای فضایی انسانی آینده آماده می کند.

قسمت اعظم قطب جنوب ماه مملو از دهانه های عمیق است. به گفته ناسا، این مناطق میلیاردها سال است که نور خورشید را ندیده اند و می توانند دمایی تا منفی 203 درجه سانتیگراد را تجربه کنند. شرایط سخت در این منطقه رصد از زمین را دشوار می کند و مشکلاتی را برای عملیات تجهیزات حساس در آن ایجاد می کند.

22 روز طول کشید تا فضاپیمای چاندرایان-3 پس از پرتاب از مرکز فضایی « ساتیش دهاوان» در 14 جولای(23تیر) در 5 آگوست(14مرداد) وارد مدار ماه شود. فرودگر ویکرام حامل پراگیان ( کاوشگر زمینی ماه)در 17 آگوست(26مرداد) با موفقیت از ماژول پیشرانه خود جدا شد تا برای فرود نرم امروز آماده شود.

این ماموریت دومین تلاش هند برای فرود روی ماه پس از برخورد فرودگر چاندرایان-2 به سطح آن در سال 2019 است. مرحله بعدی ماموریت چاندرایان-3 شامل استقرار پراگیان برای بررسی محیط در 1 روز قمری (حدود 14 روز زمینی14) خواهد بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1465260

مهمترین اخبار ایران و جهان: