نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 13:37

عزم قزاقستان برای تضمین عملکرد ایمن بندر نووروسیسک

وزیر انرژی قزاقستان پس ازحمله اوکراین به پایگاه دریایی روسیه در بندر نووروسیسک گفت: آستانه قصد دارد برای اطمینان از عملکرد ایمن این بندر در دریای سیاه، اقداماتی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «الماس ادم ساتکالیف» وزیر انرژی قزاقستان پس از حمله اوکراین به پایگاه دریایی روسیه در بندر نووروسیسک گفت: آستانه قصد دارد برای اطمینان از عملکرد ایمن بندر یادشده در دریای سیاه، اقداماتی انجام دهد.

ساتکالیف در حاشیه نشست دولت گفت: با توجه به اینکه ذینفعان بهره برداری از پایانه نفتی، مصرف‌کنندگان بزرگ جهانی از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هستند، در خصوص تضمین ایمنی این بندر، قزاقستان در سطح سیاسی برای تضمین عملکرد پایدار این بندر اقدام خواهد کرد.

وی در مورد برنامه‌ پشتیبان قزاقستان در صورت عدم رعایت توافقات گفت: با توجه به اهمیت کلی این خط لوله برای اقتصاد در مقیاس جهانی، بر اساس این واقعیت که تولیدکنندگان عمده و بزرگ نفت شرکت‌های جهانی علاقه‌مند به شرایط باثبات در بهره‌برداری هستند، فکر می‌کنیم که این وضعیت ثابت خواهد ماند.

گفتنی است 4 آگوست، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد پایگاه دریایی این بندر مورد حمله پهپادهای نیروی دریایی اوکراین قرار گرفت.

سیستم خط لوله «کنسرسیوم خط لوله خزر» مسیر اصلی صادرات نفت از قزاقستان است. خط لوله نفت «کنسرسیوم خط لوله خزر» میادین نفتی در غرب قزاقستان و بندر دریایی نووروسیسک روسیه را به هم متصل می‌کند. نفت قزاقستان از طریق این بندر با تانکر از دریای سیاه به اروپا منتقل می‌شود.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1435616

مهمترین اخبار ایران و جهان: