نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 11:03

کنعانی: روابط خارجی خود را به روابط با کشور خاص و یا پرونده خاصی گره نخواهیم زد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روابط خارجی و تامین منافع ملی خود و ملت را به سرنوشت روابط با کشور خاص و یا موضوع و پرونده خاصی گره نزده و نخواهیم زد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) پنجم تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی ابراز امیدواری کرد کنگره حج امسال با آرامش و همدلی بین آحاد امت اسلامی برگزار شود و گفت: امسال حج گزاران ایران اسلامی در جمع بزرگ چند میلیونی حجاج بیت الله الحرام حضور دارند و دستگاه دیپلماسی تلاش‌های مجدانه خود را در کنار ارگان‌های ذیربط انجام داده است. امسال با همکاری مقامات خوب عربستان سعودی شاهد برگزاری خوب مراسم حج بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه هفته بازخوانی حقوق بشری آمریکا از هفتم تا ۱۲ تیر ماه پیش رو است که در این ایام در طول تاریخ انقلاب اسلامی حوادث تلخی را در حق ملت ایران شاهد بودیم، اظهار داشت: هفتم تیر حادثه تلخ دلخراش اقدام تروریستی رخ داد. بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعثی صدام و در ۱۱ تیر شهادت آیت‌الله صدوقی و ۱۲ تیر حمله ددمنشانه ناوهای رژیم آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران از دیگر رخدادهای این مدت است. وزارت خارجه امسال نیز گزارش سالانه نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف توسط آمریکا را منتشر خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌های ایران با کشورهای منطقه و بحث توافق با آمریکا اظهار داشت: اینکه برخی رسانه‌ها و طرف‌ها بحث ضرورت مذاکره و رابطه با آمریکا را مطرح می‌کنند باید از خودشان بپرسید. موضع نظام جمهوری اسلامی در ارتباط با آمریکا روشن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: نمادها و نمونه‌هایی از رفتار جنایت آمیز رژیم آمریکا را در ارتباط با دولت و ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمردم اینها سرفصل‌هایی از اقدامات کینه توزانه آمریکا نسبت به دولت و ملت ایران و نظام مقدس انقلاب اسلامی بوده است.

کنعانی گفت: نگاه ایران به آمریکا برآمده از همین رفتارهای خصمانه و دشمنانه است. تا زمانی نگاه و رفتار آمریکا نسبت به ایران تغییر نکرده باشد طبیعی است نگاه دولت و ملت ایران نسبت به دولت آمریکا تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: ایران روابط خارجی و تامین منافع ملی خود و ملت را به سرنوشت روابط با کشور خاص و یا موضوع و پرونده خاصی گره نزده و نخواهد زد. در ارتباط با روابط خارجی مبتنی بر مصالح و منافع ملی عمل خواهیم کرد. نگاه دولت سیزدهم ایجاد روابط متعادل و متوازن با کشورهای مختلف مبتنی بر روابط متوازن است. تغییر بنیادین دولت آمریکا نسبت به ایران مقدمه تغییر هرنوع نگاه و نگرش خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات علیه ملت ایران باشد. 

وی درباره تبادل زندانیان اظهار داشت: حمایت از حقوق ایرانیان در سراسر جهان از وظایف وزارت خارجه است و دستگاه دیپلماسی همواره در راستای استیفای حقوق شهروندان ایرانی از جمله آزادی زندانیان تلاش لازم را انجام داده و در موارد زیادی نتایج خیلی خوبی هم گرفته است. موارد زیادی از نتیجه بخش بودن تلاش‌های دیپلماتیک را شاهد بودیم. 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در ارتباط با زندانیان بیگناهی که توسط رژیم آمریکا به بهانه‌های واهی بازداشت و زندانی شدند از جمله به بهانه ایفای نقش در دور زدن تحریم‌ها بازداشت کرده‌اند. اصل تحریم‌‌ها غیرقانونی است و بازداشت افراد به این منظور هم اقدام غیرقانونی مضاعف است. دولت ایران در این ارتباط تلاش‌های لازم را از چند سال قبل در دستورکار قرار داده است. تفاهماتی هم با طرف‌ مقابل از طریق واسطه‌ها انجام شد ولی موقع اجرا طرف آمریکایی آماده تصمیم گیری و اجرای تفاهمات حاصله نبود. پیگیری موضوع کماکان در دستورکار دولت جمهوری اسلامی ایران است و از طریق طرف‌هایی که خواهان ایفای نقش هستند در تلاش برای بازگرداندن شهروندان ایرانی هستیم. باید ببینیم دولت آمریکا برای تصمیم گیری در این خصوص آمادگی لازم را دارد. امیدواریم شاهد چنین اتفاق مثبتی باشیم.

این خبر تکمیل می‌شود...

منبع: فارس
شناسه خبر: 1310361

مهمترین اخبار ایران و جهان: