نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 17:15

گام دیگر پاکستان به سوی جنگنده نسل پنجم

فرمانده نیروی هوایی پاکستان در دیدار از آکادمی هوایی ترکیه از همکاری با این کشور در ساخت جنگنده نسل پنجم خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «زهیر احمد بابر سیدو» فرمانده هوایی نیروی هوایی پاکستان  روز شنبه از آکادمی نیروی هوایی ترکیه بازدید کرد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سما» فرمانده نیروی هوایی پاکستان در دیدار با مقامات ارشد نظامی و دفاعی ترکیه بر تعهد اسلام آباد در تقویت روابط دوجانبه نظامی با ترکیه به ویژه در زمینه تولیدات دفاعی، اشتراک فناوری و توسعه مشترک جنگنده نسل پنجم تاکید کرد.

مقامات ارشد ترکیه گفته‌اند که پاکستان نیز به برنامه ساخت جنگنده نسل پنجم این کشورمی‌پیوندد، برنامه‌ای که کارشناسان آن را بلند پروازنه می‌دانند.

«محمد سلیمان» مدیر فناوری راهبری «اندیشکده خاورمیانه» گفت: «توسعه جنگنده نسل پنجم یک تلاش پرهزینه است که به تخصص و منابع گسترده‌ای نیاز دارد. همکاری با سایر کشورها به ترکیه اجازه می‌دهد تا منابع و دانش فنی را از کشورهای شرکت کننده جمع آوری و بار مالی را تقسیم کند و در نتیجه هواپیمای پیشرفته و توانمندتری تولید کند».

وی گفت: «ادغام فناوری‌های مختلف، تضمین ایمنی، انجام آزمایش‌های کامل و اخذ گواهی‌های لازم فرآیندهای زمان‌بر هستند. در حالی که جدول زمانی ترکیه بلندپروازانه است، چنین پروژه‌هایی به دلیل چالش‌های فنی یا لجستیکی پیش بینی نشده با تاخیر مواجه می‌شوند.»

ترکیه برنامه بلندپروازانه را برای این جنگنده اعلام کرده ، از جمله اولین پرواز برنامه ریزی شده برای اواخر دسامبر اگرچه کارشناسان می گویند ممکن است یک دهه یا بیشتر تا عملیاتی شدن هواپیما طول بکشد.

«جم دوگوت» کارشناس هوافضا و دفاع گفت:«ما یک دوره  ۱۰ ساله در پیش داریم و هیچ تضمینی وجود ندارد که این روند به آرامی و به موقع به پایان برسد.»

پاکستان  در حال نوسازی ناوگان نیروی هوایی خود نیز برآمده و قصد خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از آمریکا دارد. ایالات متحده آماده فروش اف-۱۶ به پاکستان در قالب یک بسته ۴۵۰ میلیون دلاری است. وزارت امور خارجه آمریکا  به کنگره در مورد تصمیم دولت بایدن برای فروش تسلیحات جنگی به پاکستان تحت برنامه فروش نظامی خارجی اطلاع داد.

هند، همسایه و رقیب پاکستان به شدت مخالف این اقدام واشنگتن است. «اس. جایشانکار» وزیر خارجه هند ماه گذشته در سفری به ایالات متحده سئوالاتی را در مورد تصویب این بسته ۴۵۰ میلیون دلاری مطرح کرد. دولت بایدن استدلال کرده که برنامه فروش اف-۱۶ به پاکستان بخش مهمی از روابط گسترده‌تر با پاکستان است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1481817

مهمترین اخبار ایران و جهان: