نیوز سیتی!
26 مهر 1402 - 22:16

احیای واحدهای تولیدی و باغات تویسرکان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از احیای واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: سفرهای شهرستانی با هدف بررسی و حل مشکلات پیش روی تولیدکنندگان و افزایش بهره‌وری انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، رضا بهراملو عصر امروز و در حاشیه سفر به تویسرکان در دور دوم سفرهای شهرستانی اظهار کرد: بازدید و رصد واحدهای تولیدی و شناسایی مشکلات از اهدافی است که در این سفرها دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر رصد واحدهای تولیدی، ملاقات مردمی با تولیدکنندگان در هر شهرستان ارتقای بهره‌وری را در پی دارد چراکه موانع شناسایی و درصدد رفع آنها برخواهیم آمد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با توجه به ضرورت احیای واحدهای راکد خاطرنشان کرد: در راستای احیای واحدهای نیمه فعال و راکد اقدامات درخوری صورت گرفته به نحوی که در سال گذشته ۷۴ واحد کشاورزی احیا و به چرخه تولید بازگشته است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده بهینه از منابع در اولولیت فعالیت‌ها و برنامه ریزی قرار گرفته یادآور شد: با توجه به محدودیت منابع آبی، حفظ خاک و افزایش تولیدات کشاورزی، اقدامات شایان ذکری در حال انجام است.

بهراملو در بخش دیگر سخنانش به امتیازات و ظرفیت‌های شهرستان تویسرکان اشاره کرد و گفت: تویسرکان، یکی از قطب‌های باغداری استان است، به طوری که ۲۰ درصد سطح زیر کشت این شهرستان زیر کشت باغات قرار دارد.

وی به رقم متوسط سطح زیر کشت ۱۰ درصدی باغات در استان اشاره کرد و افزود: ۸۵ درصد از باغات تویسرکان به محصول گردو اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: تولیدات کشاورزی شهرستان بالغ بر ۲۵۱ هزار و ۲۰۰ تن معادل ۵.۸ درصد از تولیدات استان است.

گفتنی است در این سفر یک روزه به تویسرکان، از گاوداری یک هزار راسی فرسفج، که مجددا بر اساس اقدامات صورت گرفته به چرخه تولید بازگشته است بازدید صورت گرفت.این واحد تسهیلات ۲۵ میلیاردی جذب کرده و با ۲۵ اشتغال وارد فاز تولید خواهد شد.

همچنین سرکشی از باغات پایین دست و آبخوری سد سرابی نیز انجام شد، این باغات سنتی با وسعت ۶۹۰ هکتار نیازمند پوشش کانال‌های آبرسانی است؛ هم اکنون این باغات ۱.۵ میلیون مترمکعب تخصیص آب دارد در حالی که بیش از ۷ میلیون مترمکعب نیاز آبی باغات گردو، بادام و انگور این محدوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این بازدید به اعتبار۳۰ میلیارد تومانی اشاره کرد تا در راستای پوشش کانال باغات از طریق جذب اعتبارات ملی و اعتبارات سفر رئیس جمهوری پیگیری شود.

مرغداری گوشتی ۲۰ هزار قطعه‌ای پریوش فتوکی در مجاورت گلخانه ۸ هزار متری با تولید ۱۶۰ تن محصولات کشاورزی روستای شاهزیدی نیز جزو واحدهایی بود که بازدید شد.

این واحد مرغداری بیش از یک سال نیمه‌راکد و راکد بوده و به گفته بهره‌بردار، نبود نقدینگی، افزایش قیمت نهاده‌ها و قیمت جوجه یک‌روزه باعث رکود این مرغداری شده و چنانچه تسهیلات ۲ میلیاردی اختصاص یابد، چهار اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود به ویژه که این واحد تولیدی ظرفیت و امکان توسعه تا تولید ۴۰ هزار قطعه را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بازدید از این مرغداری دستور پیگیری با قید اولویت را صادر کرد تا این واحد آماده نیز به چرخه تولید بازگردد.

پایان پیام/89033/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1543017

مهمترین اخبار ایران و جهان: