نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 17:00

کهگیلویه و بویراحمد بهشت گیاهان دارویی/ برداشت «آنغوزه» آغاز شد

یاسوج_ کهگیلویه و بویراحمد بهشتی از گیاهان دارویی را در قلب خود جای داده و این روزها برداشت «آنغوزه» و «باریجه» را در مناطق مختلف آن شاهد هستیم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا زارع: کهگیلویه و بویراحمد استانی با توپوگرافی کوهستانی است که در قلب طبیعت سختش هزاران نعمت قرار گرفته است.

سرزمینی که شرق و غربش، شمال و جنوبش هر کدام بر اساس اقلیم‌های آب و هوایی، ظرفیت‌های بی نظیری را دارا است.

در محور گیاهان دارویی، در استانی که ۹ درصد جنگل‌ها و مراتع کشور را به خود اختصاص داده، توسعه کشت‌های هدفمند و ایجاد زیرساخت‌ها در پهنه‌های دارای پتانسیل می‌تواند علاوه بر اشتغال زایی و تولید، زنجیره‌های صنایع تبدیلی را وارد استان کند.

کهگیلویه و بویراحمد بهشت گیاهان دارویی/ برداشت «آنغوزه» آغاز شد

سوق به سمت اشتغال سبز سال هاست که در کشورهای مختلف برنامه ریزی شده و خروجی‌های مطلوبی نیز رقم خورده است.

وجود ۴۵٠ گونه گیاهی دارویی

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی بوده که بیش از ۴۵٠ گونه آن را گیاهان دارویی تشکیل می‌دهد.

بر اساس بررسی‌های شکل گرفته، برخی از این گیاهان با درگیر کردن جوامع محلی با بحث بازپروری و رهایی بخشی از انقراض در چرخه اشتغال قرار گرفته است.

«آنغوزه یا آنقوزه» به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می‌رسد.

خاصیت دارویی و درآمد مطلوب، این گیاه را به سمت تولید در جوامع عشایری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد برده و با شروع مرداد ماه برداشت آن در مناطق مختلف آغاز شده است.

برداشت گیاهان دارویی در ۴٠٠ هکتار

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برداشت شیرانه گیاهان دارویی در ۴۰۰ هکتار از مراتع استان در حال انجام است.

گودرز باقری فرد افزود: پیش بینی شده ۳۸ تن شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» و «باریجه» در عرصه‌های مذکور برداشت شود.

کهگیلویه و بویراحمد بهشت گیاهان دارویی/ برداشت «آنغوزه» آغاز شد

وی با بیان اینکه برداشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه» آغاز شده است، اظهار کرد: میزان درآمد بهره برداران این محصولات در استان طی سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

باقری فرد گفت: از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه برداشت می‌شود.

وی افزود: شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود و ظرفیت دهی در این محور مورد تاکید است.

معاون فنی منابع طبیعی استان با تاکید بر اینکه تاکنون حدود ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی «آنغوزه» و «باریجه» رفته است، گفت: این گیاه دارویی در مناطق مختلف استان اعم از «تنگ سرخ بویراحمد»، «کوه خامین باشت»، «کاکان»، «کوه سیاه» و «کوه سفید لنده»، «دمه سادات» و «شبلیز دنا» کشت شده است.

باقری فرد تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها و اهداف سازمان جنگل‌ها و مراتع و به تبع آن منابع طبیعی استان، حفظ، توسعه، احیا و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی است.

وی ابراز داشت: بخش عمده‌ای از درآمد حاصل از تولید گیاهان دارویی نصیب مالکان مراتع یا صاحبان عرف در کهگیلویه و بویراحمد که از اهالی جوامع عشایر هستند می‌شود و بخشی نیز به کارگران پرداخت می‌شود و نظارت فنی، توزیع بذر رایگان، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد بهشت گیاهان دارویی/ برداشت «آنغوزه» آغاز شد

ظرفیت ایجاد چرخه فرآوری

همچنین یک کارشناس گیاه پزشکی در این راستا گفت: ظرفیت گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد یک چرخه فرآوری بسیار بالا است.

لیلا امیدی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: کهگیلویه و بویراحمد گونه‌های کم نظیر گیاهی را در خود جای داده که فرآیند احیای برخی از آنها می‌تواند اشتغال زایی مطلوبی در بحث توسعه گیاهان دارویی ایجاد کند.

وی اظهار داشت: در بحث خواص گیاهان دارویی نیز کشت‌های توسعه محور در مناطقی از استان ایجاد شده، اما باید با تهیه یک سند بلند مدت راهبردی، تولید گیاهان دارویی با تاکید بر فرآوری محصول محقق شود.

کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های بالایی در محور گیاهان دارویی داشته که با یک برنامه مدون و سرمایه گذاری مناسب می‌توان اشتغال، تولید و صادرات را در این چرخه قرار داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1427261

مهمترین اخبار ایران و جهان: