نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 10:09

مردم ماهی قرمز را در رودخانه‌ها و آب‌های آزاد رها نکنند

کرمانشاه- معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه گفت: مردم ماهی قرمز را در رودخانه‌ها و آب‌های آزاد رها نکنند.

فرشاد فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید به خطرناک بودن و مضر بودن ماهی قرمز برای محیط زیست، اظهار کرد: با توجه به اینکه ماهی قرمز ماهی بومی در ایران نیست و گونه‌ای مهاجم چینی محسوب می‌شود که در اکثر مواقع با نگهداری این گونه از ماهی‌ها در تنگ به دلیل ضعیف بودن آنها حتی با ضربه به تنگ سکته کرده و یا بیش از سه روز دوام نخواهند آورد.

وی افزود: جدا از مباحث اخلاقی و اشتباه بودن نگهداری ماهی در تنگ باید به خطرات و مضرات ماهی قرمز در طبیعت و محیط زیست نیز باید توجه داشت چرا که با رهاسازی آنها در رودخانه‌ها، آب‌های آزاد و برکه‌ها به دلیل بومی نبودن آنها به گونه‌های بومی صدمه می‌زنند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ماهی قرمزها گونه‌های مهاجمی هستند که در اغلب موارد دچار بیماری‌هایی مانند انگل هستند، گفت: با وجود مشکلات احتمالی که ماهی‌های قرمز برای محیط زیست به همراه دارد بهترین محل برای رهاسازی این گونه ماهی‌ها و عدم ارتباط با ماهی‌های بومی در آب‌های آزاد، حوضچه‌های داخل پارک‌ها و باغ‌ها است.

فتاحی با تاکید بر لزوم تغییرات در برخی از مراسمات، بیان کرد: اگرچه برخی از اعتقادات مانند وجود ماهی قرمز در سفره هفت سین بین مردم قدمت دارد اما امروزه باید با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی آنها را از ادامه رسومات غلط بازداشت و توصیه می‌شود که از سال بعد مردم ماهی قرمز خریداری نکنند.

وی ادامه داد: به جای تلف کردن سالانه ۱۰ میلیون قطعه ماهی قرمز جایگزینی یک فرهنگ و رسم جدیدی که به نفع محیط زیست تمام شود یک ایده‌ای ایست که می‌توان مردم را نسبت به انجام آن تشویق کرد و از بروز برخی خطرات محیط زیستی جلوگیری شود.

فتاحی در پایان یادآور شد: برخی از مردم برای اجتناب از خرید ماهی قرمز از گونه دیگر جانوران آبزی مانند سمندر قرمز یا گونه‌های خاصی از لاک پشت‌ها را خریداری می‌کنند که برخی از ماهی‌ها به دلیل کمیاب بودن در معرض خطر انقراض هستند که این روش نیز جایگزین مناسبی نخواهد بود و هرساله با نزدیکی ایام عید واحدهای متخلف در حوزه فروش ماهی‌های زینتی نیز برخورد می‌شود در برخی موارد پرونده قضائی برای آنها تشکیل خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1126361

مهمترین اخبار ایران و جهان: