نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 17:34

وزش باد شدید در استان سمنان/ هشدار زرد به صدا درآمد

سمنان- همزمان با ورود سامانه کم فشار به استان سمنان تلاقی آن با جبهه هوای گرم، در اکثر نقاط استان شاهد تند باد و گرد و غبار شدید خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از ساعاتی دیگر در مرکز استان سمنان شاهد وزش تند بادهای شدید و حتی در برخی نقاط مانند دامغان و شاهرود، مخرب خواهیم بود کارشناسان دلیل تندباد را تلاقی دو جبهه هوای کم فشار و پرفشار می‌دانند.

جبهه هوای پرفشار و گرم که از روزهای قبل در استان سمنان مستقر است و جبهه هوای کم فشاری که از دیشب وارد استان شده و در برخی نقاط رگبار پراکنده را نیز به دنبال داشته است. هشدار زرد هواشناسی در اکثر نقاط استان سمنان به صدا درآمده است در شاهرود و دامغان اما وضعیت به مراتب متفاوت است.

سرعت وزش باد در این دو شهرستان به شدت بیشتر از دیگر نقاط خواهد بود در نتیجه در این ناحیه، هشدار نارنجی، صادر شده است. آسمان سمنان امروز پنجشنبه ابری در بعضی ساعات وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی شده است بیشینه و کمینه دمای هوای مرکز استان ۲۶ و ۱۳ درجه بالای صفر عنوان شده و ابرها تا فردا شب در سمنان باقی خواهند ماند. سرعت وزش باد در سمنان به ۳۰ کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید.

گرد و غبار محلی

در شاهرود اما شرایط متفاوت است گرد و غبار شدید شهر را فرا گرفته و کم کم وزش باد نیز به این وضعیت افزوده خواهد شد. برای هوای شاهرود، تند باد شدید و وزش باد همراه با افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش بینی شده است.

بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود ۲۶ و ۱۴ درجه بالای صفر اعلام شده است. در شرایط غبار و تند باد از مردم استان سمنان به خصوص شاهرود و دامغان خواسته شده تا حتی الامکان از خانه خارج نشده، خودروهایشان را در زیر تابلوها و درختان خشک که امکان سقوط دارند، پارک نکنند و همچنین از ماسک استفاده کنند از بیماران تنفسی نیز خواسته شده تا برای پیاده روی از خانه خارج نشوند.

برای دامغان، آسمان کمی ابری تا نیمه ابری در بعضی ساعات وزش باد شدید پیش بینی شده است. سرعت وزش باد در دامغان و پیش از تلاقی دو جبهه هوای گرم و سرد ۲۸ کیلومتر بر ساعت عنوان شده که در ساعات آتی بر این میزان افزوده نیز خواهد شد.

وزش باد شدید

بیشینه و کمینه دمای هوای دامغان برای امروز ۲۷ و ۱۴ درجه بالای صفر اعلام شده است همچنین رگبار پراکنده و وزش باران را نیز در دیار صد دروازه شاهد خواهیم بود پیش بینی هواشناسی برای میامی تند باد است آسمان میامی ابری در بعضی ساعات وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی شده و وضعیت جوی کنونی قرار است تا فردا شب در این شهرستان شرقی نشین، تداوم داشته باشد.

برای مهدی شهر و شهمیرزاد بارش باران و رگبار پراکنده پیش بینی شده است. آسمان این منطقه ابری است و بیشینه و کمینه دمای هوا برای امروز پنجشنبه ۱۹ و پنج درجه بالای صفر اعلام شده است. در گرمسار نیز افزایش ابر، گرد و غبار و وزش تندباد پیش بینی شده است. بیشینه و کمینه دمای هوای گرمسار برای امروز ۲۸ و ۱۳ درجه بالای صفر اعلام شده است.

در نهایت باید گفت آسمان استان سمنان برای امروز و فردا ابری در بعضی ساعات وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی شده است. باران و رگبار پراکنده همچنین وزش تند باد و گرد و خاک به خصوص در مرکز استان سمنان دیگر پدیده غالب جوی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1145861

مهمترین اخبار ایران و جهان: