نیوز سیتی!
18 فروردین 1402 - 21:51

حوادث طبیعی ۱۲ هزار میلیارد ریال به کشاورزان خراسان‌شمالی خسارت زد

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بلایای طبیعی نظیر سیل، تگرگ و سرمازدگی ۱۱ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به کشاورزان این استان خسارت زد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، عصر امروز محمدجواد تشکری، رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو‌ با رسانه‌ها با بیان اینکه حوادث طبیعی ۱۲ هزار میلیارد ریال به کشاورزان استان طی سال گذشته خسارت زد، اظهارکرد: ۹۷ درصد این خسارت‌ها مربوط به بخش زراعی و باغی، یک درصد دام و طیور و زنبور عسل و ۲ درصد به بخش‌های زیربنایی وارد شد.

وی گفت: سرمازدگی ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال و سایر حوادث نیز ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی خسارت زد.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: سرمازدگی ۲۲ درصد خسارت‌ها را شامل شده است که معمولا هر ساله در اسفند و فروردین ماه حاصل می‌شود و بیشترین خسارت نیز مربوط به میوه‌های هسته دار از جمله زردآلو، بادام، هلو است.

وی عنوان کرد: حوادث غیر مترقبه در سال ۱۴۰۰ نیز هشت هزار و ۹۵۹ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی وارد کرد که ۱۳ درصد آن از ناحیه سرما بود.

تشکری یادآور شد: با توجه به خشک‌سالی و کاهش منابع آبی نیاز است که درختان و گیاهان را با تغذیه درست نسبت به حوادث غیر مترقبه مقاومتر کرد.

وی بر اجرای طرح اصلاح الگوی کشت نیز تاکید کرد و افزود: اینک باید این مهم در دستور کار کشاورزان قرار گیرد و نسبت به نوع کشت گیاهان، ارقام، حساس باشند تا از ناحیه حوادث خسارت کمتری را ببینند.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی بر گسترش گلخانه‌ها و محیط‌های بسته نیز تاکید کرد و افزود: این مدل از کشت از سرمازدگی جلوگیری می‌کند و کشاورزان خسارت کمتری را متحمل می‌شوند.

وی بیمه سپاری محصولات کشاورزی را تنها راهکار برای جبران خسارت‌ها بیان کرد و از کشاورزان خواست تا در زمان مقرر محصولات کشاورزی خود اعم از زراعی، باغی و حتی دامی را تحت پوشش صندوق بیمه این محصولات قرار دهند تا در صورت زیان حداقل بخشی از این خسارت‌ها جبران شود.

تشکری در پایان گفت: ۳۷ درصد از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان‌شمالی در بخش کشاورزی فعال هستند و به طور میانگین هر کشاورز استان ۳.۵ هکتار زمین دارد که این وضعیت کشاورزی را برای ۸۲ هزار نفر بهره‌بردار این بخش به امری میعشتی تبدیل کرده است.

پایان پیام/ز

منبع: فارس
شناسه خبر: 1134161

مهمترین اخبار ایران و جهان: