نیوز سیتی!
13 بهمن 1402 - 11:22

توسعه راه و حمل و نقل ارمغان جمهوری اسلامی برای گیلان

اگر چه آسفالت و احداث جاده و بزرگراه پس از انقلاب جز وظایف ذاتی مسوولان راهداری محسوب می‌شود اما مقایسه سرعت کار و میزان توجه به این بخش پس از انقلاب بیانگر خدمات جهادی و نگاه متولیان انقلاب به رفاه و توسعه کشور در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه روستایی، جاده‌ای و حمل و نقلی است.

خبرگزاری فارس؛ سعید شفیعی‌ثابت:  در ۴۵ سال که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد تمامی دولت ها عزم خود را برای توسعه و تکمیل پروژه‌های عمرانی و آزادراهی نیمه تمام به کار بسته‌اند.

پس از انقلاب توسعه راه‌ها مخصوصاً در بخش جاده‌ای به سرعت افزایش یافت، به طوری که پیش از انقلاب تنها ۲۸۵ کیلومتر آزادراه آن هم در اطراف پایتخت وجود داشت اما هم اکنون ایران دارای بیش از سه‌هزار کیلومتر آزاد راه است.

توسعه ۱۳ هزار کیلومتری جاده‌ای گیلان در دوران انقلاب اسلامی  

توسعه زیر ساخت‌های جاده‌ای در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی شامل استان گیلان هم شد به گونه‌ای که طول جاده‌های گیلان، اعم خاکی و آسفالته، از یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر در قبل از انقلاب، اکنون به ۱۳ هزار ۴۰۰ کیلومتر رسیده است.

آسفالت ۴ هزار راه روستایی در گیلان در طول ۴۵ سال گذشته 

در دوران رژیم پهلوی، تنها ۶۰۰ کیلومتر راه شهری و روستایی در گیلان در مجموع آسفالت بود ولی اکنون   به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و در ۴۵ سال گذشته بالغ بر ۹ هزار و ۲۴۵ کیلومتر راه روستایی در گیلان احداث شده است.

نکته قابل توجه که باید به آن اشاره کرد این است که مجموع جاده‌های خاکی گیلان در سال ۵۷ تنها حدود ۹۰۰ کیلومتر بود، یعنی عملاً راه شنی روستایی هم بسیار کم بود و راه‌ها عمدتاً مال‌رو یا خاکی بودند.

ولی با تلاش‌های صورت گرفته در طول دوران انقلاب، یک‌هزار و ۸۷۱ کیلومتر آسفالت راه اصلی و فرعی و ۵۸.۵ کیلومتر آزادراه و ۱۶۸ کیلومتر راه آهن اجرایی شده است.

احداث راه‌آهن رشت_قزوین نقطه عطف توسعه گیلان

پیش از انقلاب اسلامی هیچ آزادراه و خط راه آهنی در گیلان وجود نداشت ولی توسعه خط ریلی استان‌ها از جمله گیلان مورد توجه تمامی دولتمردان بود و همین امر منجر به احداث راه‌آهن رشت_قزوین در سال ۹۷ شد.

ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در نیمه اسفند سال ۹۷ با اعتبار یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان و به عنوان تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب به بهره‌برداری رسید

به گفته دست اندرکاران مسیر ریلی رشت- قزوین قابلیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از  احداث خط آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین و رشت- آستارا یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

پایان پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس
شناسه خبر: 1657642

مهمترین اخبار ایران و جهان: