نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 14:35

مشقت‌های روستاییان در «توگبری» چرام‌/ اینجا مردم آب برای گذران زندگی ندارند + فیلم

اهالی توگبری به دلیل نبود شبکه آب شرب سالم به سختی گذران زندگی می‌کنند و کم کم فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند که خالی شدن روستا از سکنه دور از انتظار نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، اهالی روستای توگبری واقع در 20 کیلومتری چرام به دلیل نبود شبکه آب شرب به سختی گذران زندگی می‌کنند تا جایی که از خیر شبکه آب گذشته و به آبرسانی سیار با تانکر راضی هستند و یکی مهمترین خواسته آنان از مسئولان تامین آب شرب با تانکر برای ادامه زندگی است.

شغل اهالی روستای توگبری چرام دامداری بوده و در آمار سرشماری جزو جامعه عشایری محسوب می‌شوند و در فصل تابستان برخی از خانوده‌ها به مناطق سردسیر به وسیله خودرو کوچ می‌کنند و در مابقی فصل‌ها در خانه‌های خود در توگبری ادامه زندگی می‌دهند و زندگی در سیاه چادر ندارند و در واقع می‌توان گفت باید جزو آمار جامعه روستایی ثبت شوند.

توگبری دارای کد روستایی و دهیاری است، ولی مردم این روستا در فصل گرم به منطقه طسوج کوچ می‌کنند و به گفته اهالی دلیل کوچ در تابستان نبود آب بوده زیرا در صورت ماندگاری دام آنان تلف می‌شود.

توگبری‌ها به دلیل اینکه آب شرب پایدار ندارند در فصل تابستان مجبور به کوچ به مناطق سردسیر هستند که به همین دلیل توسط سارقان خسارت‌هایی به منازل یا حتی اموال عمومی از قبل پایه‌ها و ترانس‌های برق وارد می‌شود که مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است.

مردم این منطقه محروم برای تامین آب آشامیدنی و همچنین برای تامین آب مورد نیاز برای دام خود مشکلات زیادی دارند به طوری که برای تامین آب مجبورند در برخی روزها به دلیل عدم حضور تانکر آبرسانی سیار ، یا از طریق رودخانه‌های دوردست و یا از شهر چرام با فاصله بیش از 20 کیلومتر از طریق تانکرهای سیار آب خود را تامین کنند.

چند سالی است که بحث تامین آب شرب و برق پایدار منطقه توگبری نقل همه محافل و جلسات استان شده اما متاسفانه به خاطر برخی از مشکلاتی که وجود دارد مردم این منطقه هنوز از آب شرب پایدار و برق محروم هستند.

فرماندار چرام اظهار داشت: تا کنون نسبت به برق رسانی اقدامات زیادی صورت گرفت اما خسارت‌های زیادی وارد شده و الان با توجه به هزینه‌بر بودن این پروژه به دنبال تامین اعتبار لازم از محل اعتبارات استانی هستیم.

سید عبدالرحمان توفیقیان در خصوص تامین آب شرب مورد نیاز مردم منطقه توگبری گفت: علی‌رغم هزینه‌های بالایی که برای اجرای پروژه تامین آب شرب مردم این منطقه صورت گرفت اما متاسفانه خسارت‌های زیادی توسط سارقان به آن وارد شده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون برای تامین آب این منطقه به صورت آبرسانی سیار انجام می‌شود و هیچ مشکلی برای تامین آب شرب مورد نیاز اهالی توگبری وجود ندارد و در نظر داریم که به صورت ثابت برای این منطقه یک تانکر آبرسانی را قرار دهیم و به زودی این تانکر آبرسانی تامین می‌شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان چرام با بیان اینکه پروژه راه ارتباطی به منطقه توگبری به فاصله 20 کیلومترهم اکنون در مرحله اجرای زیرسازی است، گفت: در آینده نزدیک آسفالت آن انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، شهرستان چرام با 33 هزار نفر جمعیت دارای 2 بخش مرکزی و سرفاریاب است که در مجموع 124 روستا را شامل می‌شود. منطقه محروم و عشایر نشین توگبری در فاصله بیش از 20 کیلومتری شهر چرام واقع شده است.

مناطق محروم ,

گزارش از امیررضا برنگ پور

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1287142

مهمترین اخبار ایران و جهان: