نیوز سیتی!
21 آذر 1401 - 09:01

گلستان نیازمند مرکز پیوند کلیه/ کمبود تخت های دیالیز در گرگان

گرگان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: دیالیز راه درمان بیماران کلیوی نیست و نیازمند این هستیم که با احداث مرکز پیوند کلیه در گلستان بیماران را درمان کنیم.

سعید گل فیروزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بخش بیماران دیالیز باید تمرکز اصلی ما در بخش پیشگیری از بیماری باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: با پیشرفت بیماری دیابت افراد مستعد مبتلا به بیماری کلیوی می‌شوند بنابراین در مرحله اول باید از ابتلای افراد جامعه به بیماری دیابت پیشگیری کرده و در افراد مبتلا هم تلاش کنیم تا این بیماری کنترل شود و مانع بروز بیماری کلیوی در جامعه شویم.

وی ادامه داد: درمان اصلی بیماران کلیوی پیوند کلیه است و دیالیز راه درمان نیست و باید با احداث مرکز پیوند کلیه در استان بیماران را به طور کامل درمان کنیم اما متأسفانه هیچ زیرساختی برای پیوند کلیه در استان نداریم.

گل فیروزی تصریح کرد: بیماران کلیوی هفته‌ای دو تا سه بار نیازمند دیالیز هستند که این کار علاوه بر درد و رنج فراوان ۱۷ برابر بیش از پیوند کلیه هزینه بر بیماران تحمیل می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: باید در جامعه فرهنگ سازی شود تا خانواده افراد مرگ مغزی با اهدا اعضا زندگی را به دیگر هم وطنان خود هدیه کنند

وی با اشاره به مشکلات بیماران در شهر گرگان گفت: علاوه بر راه اندازی مراکز جدید، تلاش می کنیم تا از مراکز دیالیز بخش خصوصی استفاده کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 905521

مهمترین اخبار ایران و جهان: