نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 15:10

نگرانی آمریکا از ورود اتباع چین به سایت‌های نظامی در پوشش توریست!

مقامات ارشد واشنگتن مدعی هستند که اتباع چینی با پوشش «گردشگر» دست کم ۱۰۰ بار برای دسترسی و ورود به پایگاه‌های نظامی آمریکا اقدام کرده‌اند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی به نقل از چندین منبع و مقام آمریکایی مدعی شد که اتباع کشور چین در سال‌های اخیر دست کم ۱۰ بار در پوشش گردشگر قصد داشتند به پایگاه‌های نظامی و سایت‌های دولتی آمریکا نفوذ و به آنها دسترسی پیدا کنند.

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که «میهمانان ناخوانده چینی که اغلب از منطقه ورود ممنوع تاسیسات آمریکایی عبور می‌کنند، کسانی را شامل می‌شوند که به یک پایگاه موشکی در نیومکزیکو وارد شده و با لباس غواصی به یک سایت پرتاب موشک در فلوریدا نزدیک شده بودند.

به نوشته این روزنامه، به نظر می‌رسد که برخی از این حوادث «بی‌خطر» باشند به طوری که گردشگران چینی در توضیح ورود به این اماکن گفته‌اند که برای پیدا کردن نزدیک‌ترین فست‌فود «مک دونالد» یا رستورانی جهت صرف غذا که از قضا داخل پایگاه‌ها و محوطه‌های نظامی هستند، صرفا مسیریاب «گوگل مَپ» را دنبال می‌کردند.

با این حال، به گفته برخی از مقامات آمریکایی، تعدادی از ورودهای غیرمجاز «دردسرسازتر هستند زیرا در مناطقی رخ می‌دهند که در آن جاذبه‌های توریستی اندکی وجود دارد.»

یکی از مقامات آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که وقتی اتباع چینی «حین ورودِ ظاهرا عامدانه به پایگاه‌ها، گرفتار ماموران می‌شوند، معمولا برای مدتی کوتاه بازداشت و سپس تا بیرون پایگاه و محوطه ممنوع اسکورت می‌شوند. با این حال، «سو گو» یکی از سخنگویان پنتاگون گفته است که در برخی موارد، افراد با «سرعت بالا از ایست‌بازرسی امنیتی عبور کرده و سپس اغلب به اقدام مجرمانه متهم و از دسترسی و ورود به تاسیسات در آینده منع خواهند شد.»

مقامات آمریکایی مدعی هستند که اتباع چینی، وقتی با ماموران امنیتی روبه‌رو می‌شوند، اغلب از آنچه ظاهرا «زبان برنامه‌نویسی‌شده است» استفاده و اصرار می‌کنند که گردشگر بوده و راهشان را گم کرده‌اند.

لیو پِنگیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا در گفتگو با وال‌استریت‌ژورنال، این اتهامات و هرگونه اتهام مشابه جاسوسی را رد کرد و آن را «داستان‌های شرورانه و ساخته‌ ذهن» توصیف کرد و از آمریکا خواست تا «ذهنیت جنگ سرد» را کنار بگذارد و روی ایجاد روابط بهتر بین دو کشور تمرکز کند.

پس از آنکه واشنگتن در اوایل فوریه، یک بالون تحقیقاتی چینی را برفراز آمریکای شمالی سرنگون کرد، روابط چین و آمریکا با نگرانی‌های مرتبط با فعالیت‌های جاسوسی، تیره و تار شد. چین همواره تاکید کرده که این بالون، غیرنظامی بوده و به طور تصادفی وارد حریم هوایی آمریکا شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1484865

مهمترین اخبار ایران و جهان: