نیوز سیتی!
29 تیر 1402 - 11:53

آغاز مستند سازی برای ثبت ملی قهوه بیرجندی

بیرجند- اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در یک همکاری مشترک فرایند ثبت ملی قهوه بیرجندی در فهرست میراث ناملموس ملی را شروع کردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: قهوه بیرجندی یکی از نوشیدنی‌های ویژه مراسم های عزاداری در این منطقه است که با ترکیبی از قهوه، کاکائو، هل، گلاب؛ آب و نبات به منظور استقبال از عزاداران حسینی در دهه‌های گذشته به صورت دمی استفاده می‌شده است.

قهوه بیرجندی در سالیان گذشته به جز ایام محرم و صفر در مرا سمات تشییع جنازه و ختم اموات نیز با استفاده می‌شده است اما در سال‌های گذشته به دلیل استفاده نوشیدنی‌های جایگزین مثل چای و شربت کمتر مورد مصرف قرار گرفته است.

از این رو اداره کل کتابخانه‌ای عمومی به منظور ثبت ملی این میراث قدیمی در فهرست آثار ملی اقدام به مستند سازی و ترویج استفاده مجدد از آن در آیین عزاداری کرده و با هماهنگی با کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی فرایند جمع آوری داده‌ها مستند سازی و تهیه آرشیو بر گذاری مراسم در حال انجام است.

مستندات پس از تکمیل به وزارت متبوع ارسال و قهوه بیرجندی به عنوان یک میراث ملی ثبت خواهد شد.

ثبت ملی قهوه بیرجندی علاوه بر احیای یک سنت نیاکانی باعث معرفی بیشتر این شهر در کشور می‌شود.

مستند سازی نمادین این میراث ناملموس پنج شنبه ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۲ در محل حسینیه کتاب اداره کتابخانه‌ای عمومی استان انجام خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1374765

مهمترین اخبار ایران و جهان: