نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 15:30

فضاپیمای ماموریت فرود روی ماه هند وارد مدار شد

سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرد که فضاپیمای این کشور در مدار ماه قرار گرفته است و در صورت موفقیت اوایل شهریور روی سطح این قمر زمین فرود خواهد آمد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از فیس، سازمان تحقیقات فضایی هند تایید کرد که فضاپیمای « چاندرایان-۳»، که در زبان سانسکریت به معنای «ماه‌سفینه» است، بیش از 3 هفته پس از پرتاب، با موفقیت در مدار ماه قرار گرفته است.

اگر بقیه ماموریت طبق برنامه پیش برود، این فضاپیما در نزدیکی قطب جنوبی ماه بین 23 و 24 آگوست(1و2 شهریور) فرود خواهد آمد. آخرین تلاش هند برای انجام این کار زمانی که 4 سال پیش کنترل زمین لحظاتی قبل از فرود تماس خود را از دست داد با شکست مواجه شد.

چاندرایان-۳ که توسط سازمان تحقیقات فضایی هند توسعه یافته، شامل 1 ماژول فرودگر به نام ویکرام، و 1 سطح نورد به نام پراگیان، است. این ماموریت هزینه ای معادل 74.6 میلیون دلار دارد که بسیار کمتر از سایر کشورها است و گواهی بر مهندسی فضایی مقتصد هند است.

کارشناسان می‌گویند هند می‌تواند با کپی کردن و تطبیق فناوری فضایی موجود و به لطف فراوانی مهندسان بسیار ماهر که کسری از دستمزد همتایان خارجی خود را دریافت می‌کنند، هزینه‌ها را پایین نگه دارد.

برنامه فضایی هند از زمانی که برای اولین بار در سال 2008 یک کاوشگر را به دور ماه فرستاد، به طور قابل توجهی از نظر اندازه و شتاب رشد کرده است. اگر فرود موفقیت آمیز باشد، سطح نورد از ویکرام خارج می شود و منطقه قمری مجاور را کاوش و تصاویری را جمع آوری می کند تا برای تجزیه و تحلیل به زمین ارسال شود.

عمر ماموریت این مریخ نورد 1 روز قمری یا 14 روز زمینی است. رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند گفته که مهندسان وی اطلاعات آخرین ماموریت ناموفق را به دقت مطالعه کرده و تمام تلاش خود را برای رفع اشکالات انجام داده اند.

هند در سال 2014، اولین کشور آسیایی بود که یک ماهواره را در مدار مریخ قرار داد و 3 سال بعد، ماهواره ISRO 104 را طی یک ماموریت پرتاب کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1429065

مهمترین اخبار ایران و جهان: