نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 12:38

افزایش ۸۰ درصدی غرق‌شدگی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_ مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: در سه ماه ابتدای سال ۸۰ درصد افزایش در بحث غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و سواحل استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشتیم.

مسعود مثنوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در این استان رودخانه‌ها و آب‌های روان بسیاری وجود دارد و تقریباً در همه شهرستان‌ها سواحل رودخانه‌ای دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بارش برف و باران خوب سال گذشته این رودها پرآب بوده که بسیاری از آن‌ها خروشان هستند و خطرآفرین هستند.

مثنوی گفت: از هم‌استانی‌ها و مسافران درخواست می‌شود نسبت به هشدارهایی که از رسانه‌ها پخش می‌شود توجه داشته باشند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری از راه اندازی «پویش غرق نشویم» در هلال احمر استان خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این یک سری پوستر هم در حال طراحی است و تلاش ما بر این است که اماکن گردشگری پرخطر استان را به مردم معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با وجود همه این اقدامات باید مردم خودشان هم باید رعایت کنند اضافه کرد: هم‌استانی‌ها توجه داشته باشند که از تردد کودکان خردسال در کنار آب جلوگیری کنند.

مثنوی افزود: در سه ماه گذشته ۸۰ درصد افزایش در بحث غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و سواحل استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشتیم که آمار نگران‌کننده‌ای است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در بسیاری از قسمت‌ها تابلو هشدار نصب شده است، اما در برخی از جاها با وجود اینکه نیاز است تابلویی نصب نشده و باید ایمنی بیشتر و حفاظت بیشتری صورت گیرد تا دیگر شاهد بروز اتفاقات تلخ نباشیم.

وی با اشاره به اینکه هلال احمر بیشتر وظیفه پشتیبانی را در بروز حوادث دارد اذعان داشت: اعزام غواص به محل حادثه از وظایف ذاتی هلال احمر نیست و در حوزه کوهستان، حوادث جاده‌ای، حوادث آواربرداری و اسکان اضطراری جز وظایف تخصصی ما است.

مثنوی گفت: با این وجود برای کمک به نجات افراد در حوادث غرق‌شدگی از افراد آموزش‌دیده در حوزه غواصی و… درخواست شده است که در میدان حاضر شوند، در زمینه پشتیبانی هم ما آمادگی داریم برای کمک به افراد آسیب‌دیده.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در غرق‌شدگی‌های سال ۱۴۰۲ بخشی از حوادث به دلیل اقدام افراد غیرمتخصص برای نجات یک فرد دیگر بوده است که این موضوع خود دردسرساز شده و حادثه‌ای مضاعف پیش آمده است.

وی ادامه داد: به سبب گستردگی بالای رودخانه‌ها در این استان امکان استقرار نیروهای امداد و نجات در همه مناطق وجود ندارد و باید بیشتر از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی از وقوع حوادث اینچنینی جلوگیری شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1295121

مهمترین اخبار ایران و جهان: