نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 10:02

رزمایش نظامی چین در نزدیکی تایوان

رزمایش نظامی چین در نزدیکی تایوان در ادامه تنش‌ها بر سر این جزیره خبرساز شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تنش‌های پکن و غرب بر سر تایوان، چین در دریای چین جنوبی در شمال تایوان رزمایش نظامی برگزار کرد.

در شرایطی که رزمایش اخیر آمریکا و متحدانش در غرب اقیانوس آرام خبرساز شده، پکن با برگزاری رزمایش در نزدیکی جزیره تایوان به واشنگتن و متحدانش پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که ایالات متحده و متحدانش رزمایش‌های خود را در غرب اقیانوس آرام انجام می‌دهند، چین امروز سه شنبه تمرینات نظامی را در دریای چین شرقی در شمال تایوان آغاز کرد.

اداره ایمنی دریایی چین از اواخر صبح تا اواسط بعد از ظهر روز سه‌شنبه برای منطقه‌ای در نزدیکی شهر تایژو در استان ژجیانگ برای انجام رزمایش نظامی کشتی‌های جنگی، هشدار دریانوردی صادر کرد.

به گزارش رویترز، این مانورها در نزدیکی جزایر «داچن» در حال برگزاری است؛ جزایری که تایوان تا سال ۱۹۵۵ کنترل آنها را در دست داشت اما در یک جنگ خونین چین بر آنها مسلط شد.

چین همچنین قرار است روز چهارشنبه (فردا) یک رزمایش جداگانه در منطقه‌ای در شمال دریای چین شرقی برگزار کند.

رزمایش دریای چین شرقی چین همزمان با رزمایش دریایی چهارجانبه در دریای فیلیپین است که از روز جمعه با حضور ایالات متحده، ژاپن، کانادا و فرانسه آغاز شد.

ناوگان هفتم آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش شامل دو ناوگروه به رهبری ناوهای هواپیمابر آمریکایی یو اس اس نیمیتز و یو اس اس رونالد ریگان است که به طور مشترک برای اولین بار از ژوئن ۲۰۲۰ فعالیت می‌کنند.

رزمایش‌های آمریکا و چین در منطقه در ادامه تنش‌های دو طرف بر سر تایوان انجام می‌شود.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1282021

مهمترین اخبار ایران و جهان: