نیوز سیتی!
26 مهر 1402 - 16:22

آمریکا، نیروی هوایی چین را «خطرناک» دانست

پنتاگون با انتشار تصاویری، اقدامات نیروی هوایی چین بر فراز اقیانوس آرام را خطرناک توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پنتاگون با انتشار بیش از ۱۸۰ عکس و ویدئوی مربوط به جنگنده ها و پهپادهای چینی طی دو سال گذشته نسبت به رفتارهای «پرخطر» چین بر فراز اقیانوس آرام هشدار داده است.

به گزارش «الجزیره»، پنتاگون روز سه شنبه پیش از انتشار گزارش سالانه مربوط به قدرت نظامی چین، مجموعه ای از عکس ها و ویدئوها را در راستای متهم کردن چین به انجام رفتارهای پرخطر هوایی بر فراز اقیانوس آزام منتشر کرده است. این گزارش سالیانه انتظار می‌رود به زودی منتشر شود.

«الی راتنر» دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی حوزه ایندوپاسیفیک (مناطق حائل در دو اقیانوس هند و آرام) در جریان یک سخنرانی در پنتاگون، با اشاره به تعاملات هوایی بین ارتش آزادیبخش خلق چین و نیروی هوایی ایالات متحده به تشریح افزایش رفتارهای عملیاتی قهری و مخاطره آمیز چین در دریاهای شرق و جنوب اشاره کرد.

راتنر در جریان این صحبت‌ها به حادثه‌ای در ژانویه سال ۲۰۲۳ اشاره کرد که در آن یک جنگنده چینی" صدها مایل در ساعت" به سمت یک هواپیما آمریکایی که در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای چین جنوبی پرواز می کرد، حرکت کرده است. به گفته وی، این جت چینی در فاصله ۳۰ فوتی (۹ متری) از هواپیمای آمریکایی بیش از ۱۵ دقیقه پرواز کرده است.

به گزارش الجزیره این حادثه زمانی رخ داد که فرماندهی ایندوپاسیفیک یک جت جنگنده چینی را به انجام مانوری «ناامن» در حین پرواز یک جنگنده نظارتی آر۱۳۵ نیروی هوایی آمریکا در منطقه چین جنوبی بر فراز دریای چین جنوبی متهم کرد.

در این شرایط مقامات آمریکایی روز سه شنبه ادعا کردند که این پروازها بخشی از روند بزرگتری در راستای ارعاب منطقه ای از سوی چین است که می تواند به طور تصادفی به درگیری‌هایی منجر شود.

به گفته راتنز، تمامی ویدئوهای منتشر شده از قصد عامدانه چین برای درگیری به ویژه در حریم هوایی بین المللی حکایت می کنند. رفتارهایی که به اعتقاد وی می‎تواند باعث بروز حوادث خطرناکی شود که به طور ناخواسته منجر به درگیری می‌شود.

انتشار این خبر از سوی ایالات متحده یک روز پس از آن صورت گرفت که کانادا ادعا کرد یک جنگنده چینی در فاصله 5 متری یک هواپیمای نظامی کانادایی بر فراز آب های بین‌المللی در نزدیکی کره شمالی پرواز کرده است.

«بیل بلر»وزیر امنیت عمومی کانادا این اقدامات چین را «خطرناک و بی پروا» توصیف کرد. با این حال، چین هم در پاسخی متقابل، کانادا را به تجاوز غیرقانونی حریم هوایی‌اش متهم کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی عنوان کرد: آنچه اتفاق افتاد این بود که طرف کانادایی هواپیماهای جنگی خود را فرستاد تا مشکلاتی را ایجاد کند و اقدامات تحریک آمیزی را علیه چین انجام دهد. وی اظهار کرده که چین طبق قانون و مقررات به اقدام کانادا پاسخ داده است و مقامات کانادایی باید به حقایق احترام گذاشته و از انتشار اخبار نادرست دست بردارند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1542621

مهمترین اخبار ایران و جهان: