نیوز سیتی!
23 آبان 1402 - 11:13

تقدیم استوارنامه سفیر ایران به رئیس جمهور ترکمنستان

سفیر جدید ایران در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «علی مجتبی روزبهانی» سفیر جدید ایران در «عشق آباد» ضمن دیدار با «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

طی این دیدار تاکید شد که ایران به ریشه‌های تاریخی و فرهنگی سنتی روابط با ترکمنستان اهمیت زیادی می‌دهد که سیاست حفظ صلح آن بر اساس وضعیت بی‌طرفی دائمی، عامل موثری در تقویت همکاری‌های دوجانبه سودمند منطقه‌ای و بین‌المللی، در درجه اول، با نزدیک‌ترین همسایگان خود بوده و اهداف رفاه مشترک را برآورده می‌کند.

در ادامه دو طرف با رضایت به بهره‌وری گفت‌وگوی چندین ساله مبتنی بر پایه محکمی احترام و اعتماد متقابل، خویشاوندی معنوی دو ملت و سنت‌های دیرینه حسن همجواری، اشاره کردند.

طی این ملاقات دو طرف در مورد موضوعات اولویت‌دار روابط دوجانبه تبادل نظر و به تعامل در چارچوب سازمان‌های معتبر بین‌المللی، در درجه اول، سازمان ملل متحد، توجه ویژه کردند.

اظهار شد که ایران همچنان یکی از شرکای مهم ترکمنستان در منطقه است. در این راستا، توسعه بیشتر همکاری بر اساس اصول برابری و سود متقابل در زمینه‌های تجاری و اقتصادی مطابق با نرخ فزاینده رشد اقتصادی بین دولتی، عنوان شد.

طرفین با تاکید بر پویایی مثبت توسعه روابط در حوزه‌های اولویت‌دار، آمادگی خود را برای تعمیق روابط سازنده در زمینه‌های سوخت و انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، ساخت و ساز و کشاورزی تایید و بر جایگاه ویژه کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان اشاره کردند.

یکی از زمینه‌های کلیدی روابط دو کشور همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه است که مبتنی بر سنتی‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و معنی دو ملت است. رویدادهای مشترک فرهنگی، به ویژه روزهای فرهنگی، نمایشگاه‌های مختلف و غیره، به عنوان انگیزه‌ای قدرتمند در تقویت روابط بین‌دولتی عمل می‌کند.

سفیر تازه تعیین جمهوری اسلامی ایران در این دیدار اطمینان داد که تمام تلاش‌ خود را برای تعمیق بیشتر روابط سنتی دوستانه و رساندن آنها به یک سطح کیفی جدید به کار خواهد گرفت.

در پایان این ملاقات دو طرف نسبت به توسعه بیشتر همکاری‌های سنتی دوجانبه که در سال‌های اخیر پویایی و محتوای جدیدی یافته است، ابراز اطمینان کردند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1571302

مهمترین اخبار ایران و جهان: