نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 19:33

توصیه‌های پلیس پیشگیری لرستان به هیئت‌های عزاداری

خرم‌آباد - رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی لرستان به هیئت‌های عزاداری توصیه‌هایی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ سعید بارانی امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: هم‌زمان با ایام ماه محرم‌الحرام و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی و در پاسداشت این ایام و همگامی با مردم عزادار، به‌منظور انضباط بخشی هیئت‌های عزاداری، به بیان چند توصیه به عزاداران و همیاران گرامی محرم می‌پردازیم.

وی تأکید کرد: به‌منظور جلوگیری از هر گونه آلودگی صوتی توسط هیئت‌های مذهبی عزادار به‌خصوص هنگام شب مراعات حال سالمندان و بیماران شود.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی لرستان، ادامه داد: از جابه‌جایی عزاداران در نقاط مختلف شهر و خارج از شهر با وسایل نقلیه باربری همچون کامیون و کمپرسی خودداری شود.

سرهنگ بارانی، تأکید کرد: استفاده از آلات و ادوات موسیقی غیرمتعارف ممنوع است و هیئت‌ها می‌توانند فقط از طبل و سنج استفاده کنند.

وی بیان داشت: بعضاً در چنین ایامی افرادی اقدام به جمع‌آوری نذورات نقدی در میان هیئت‌های عزاداری می‌کنند، لذا به‌منظور جلوگیری از هرگونه سو استفاده، لازم است مسئولین هیئت‌ها نسبت به شناسایی افراد اقدام و در صورت مشکوک بودن موارد را به پلیس اعلام کند.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی لرستان، گفت: در هنگام ورود یک هیئت عزاداری به مکان سرپوشیده به‌منظور جلوگیری و هرگونه سو استفاده برخی افراد و مزاحمین مسئولین هیئت‌امنا مساجد تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کنند تا مزاحمتی برای مردم به وجود نیاید و موارد خاص را با تلفن ۱۱۰ در میان بگذارند.

سرهنگ بارانی، افزود: در زمان اجرا و برگزاری مراسم عزاداری در مساجد و تکایا مسئولین هیئت‌ها تلاش کنند تمامی عزاداران را به داخل مکان هدایت و از تجمع آنها در مقابل درب و خیابان و کوچه‌های اطراف به‌منظور عدم هرگونه سو استفاده مزاحمین اقدام کنند.

وی گفت: باتوجه‌به اینکه اقداماتی از قبیل قمه‌زنی و استفاده از زنجیرهای تیغ‌دار در شرع مقدس اسلام مورد نکوهش قرار گرفته است هیئت‌های مذهبی به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی لرستان، افزود: نحوه و سبک عزاداری آن دسته از هیئت‌های زنجیرزنی بایستی به‌گونه‌ای باشد که جنبه‌ای معنوی داشته و از حرکات موزون در انظار عمومی جلوگیری شود.

سرهنگ بارانی، تأکید کرد: نظر به اینکه هدف از قیام عاشورا احیای فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اصلح است مراسم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا شود که زمینه حضور افراد اوباش و مزاحمان فراهم نشود.

وی گفت: از عموم شهروندان در خواست می‌شود هنگام ترک منزل و یا پارک خودرو جهت حضور در مراسمات عزاداری نکات حفاظتی لازم، به‌منظور پیشگیری از سرقت را مدنظر قرار داده و نهایت همکاری را با مأموران انتظامی به عمل‌آورند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1398646

مهمترین اخبار ایران و جهان: