نیوز سیتی!
06 مرداد 1402 - 15:29

آئین سنتی عزاداری محرم ترویج شود/ ضرورت تبیین سنت ها

شاهرود- امام جمعه شاهرود خواستار ترویج آئین سنتی عزاداری ماه محرم شد و گفت: تبیین و انتقال مفاهیم والای معنوی به خصوص رسوم و آئین سنتی از مصادیق تبیین است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عباس امینی در خطبه‌های نماز جمعه عاشورایی شهرستان شاهرود به میزبانی پارک شهدای محراب و با حضور مردم عزادار و متدین همزمان با ظهر عاشورا، ضمن اشاره به مراسم عزاداری سنتی ایام محرم، بیان کرد: انتقال این مراسم سنتی و معنوی به نسل جوان یک ضرورت است.

وی خواستار ترویج آئین سنتی عزاداری ماه محرم شد و گفت: تبیین و انتقال مفاهیم والای معنوی به خصوص رسوم و آئین سنتی از مصادیق تبیین است و به خصوص هیئت‌های مذهبی و متولیان اجرای برنامه‌های فرهنگی بیشتر به این امر دقت داشته باشند.

امام جمعه شاهرود ضمن اشاره به وجود مراسم سنتی عزاداری مانند نخل گردانی، روضه خوانی، سینه زنی و دسته یا عباس و… بیان داشت: باید تلاش کرد که این مراسم برای آیندگان و جوانان باقی بماند.

امینی همچنین با بیان اینکه مردم از فرصت معنوی مراسم سنتی و آئینی محرم و صفر بهره بگیرند، بیان کرد: در فضیلت عزاداری و اشک ریختن برای امام حسین (ع) روایت‌های بسیاری آمده است.

وی با بیان اینکه در احادیث آمده کسی که بر امام حسین (ع) گریه کند، در بهشت مستقر می‌شود، تاکید کرد: این نشان دهنده فضیلت عزاداری و سوگواری برای امام حسین (ع) است که باید از آن بهره‌گیری کرد و برای آخرت توشه راه ساخت.

امام جمعه شاهرود همچنین در ادامه بیان داشت: هیئت‌های مذهبی با شور و شعور مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم را برگزار کردند که باید از آنها قدردانی کرد.

امینی به مقوله حجاب نیز اشاره کرد و گفت: زنان ما حضرت زینب (س) را الگوی خود قرار دهند و از این بانوی گرانقدر جهان اسلام درس بگیرند تا در زندگی شأن موفق باشند.

وی در خاتمه از مردم دعوت کرد تا در مراسم نخل گردانی شاهرود که روز یازدهم محرم برگزار می‌شود حضور پرشور داشته باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1412590

مهمترین اخبار ایران و جهان: