نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 01:01

«لیله‌الرغائب» شبِ خواستن و بخشیدن

لیله‌الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب است که به شب آرزوها معروف بوده و این شب امتیاز خاصی برای بندگان خدا دارد که خداوند دست رد به سینه هیچ‌کس نمی‌زند.

خبرگزاری فارس – کرمان: ماه رجب‌المرجب که می‌شود دل‌هایمان قرار ندارد و برای بهره‌جستن از فضائل این ماه هرلحظه را غنیمت می‌شمریم و اندک ثانیه‌ای را از دست نمی‌دهیم چراکه ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی به استفاده از فضیلت‌های این ماه سفارش‌های زیادی کرده‌اند.

رجب دریچه‌ای به سوی ماه رمضان و بهار قرآن است. روزه اول، نیمه و روز آخر ماه رجب از سفارشاتی‌‌ست که در کلام بزرگان دینی به آن اشاره شده و مهم‌تر از همه ایام‌البیض این ماه است که ۱۳، ۱۴و ۱۵ رجب مومنین و مومنات معتکف می‌شوند و دل از هرآنچه که متعلق به دنیاست کنده و در خانه خدا به معبود هستی‌بخش متوسل شده و از فیوضات این سه روز بهره‌مند می‌شود.

در روایات از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: زمانی که یک سوم از اولین شب جمعه ماه رجب بگذرد فرشته‌ای در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه جمع شوند و  خداوند می‌گوید هرچه می‌خواهید طلب کنید و فرشتگان می‌گویند درخواست ما بخشش روزه‌داران ماه رجب است.

لیله‌الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب است که اعمال خاصی دارد، روزه گرفتن روز پنج شنبه و ۱۲ رکعت نماز که تا نیمه‌شب خوانده می‌شود و کیفیت آن در مفاتیح‌الجنان هست.

لیله‌الرغائب موسم استجابت دعا و شبی‌ست که عنایات الهی به بندگانش خاص است و ملائکه برای بندگان خدا دعا می‌کنند.

 لیله الرغائب؛ لیله به معنی شب و برای رغائب دو معنی آورده شده است که معنی اول میل و خواستن و معنی دوم عطا و بخشش است.

مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی چهار شب از ایام سال را معرفی می‌کنند که دارای امتیاز است؛ شب اول ماه رجب، اولین شب جمعه ماه رجب (لیله‌الرغائب)، شب بیست‌وسوم ماه رمضان و شب اول ماه شوال.

 در لیله‌الرغائب، برای عاقبت‌بخیری همدیگر دعا کنیم.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641546

مهمترین اخبار ایران و جهان: