نیوز سیتی!
21 تیر 1402 - 07:02

« آناتومی تطبیقی» تلفیقی از طب ایرانی و مدرن

نویسنده کتاب « آناتومی تطبیقی» گفت: آناتومی تطبیقی تلفیقی از آناتومی مدرن و طب حکیمان قدیمی است و افرادی که دارای یک اطلاعات ابتدایی از طب سنتی هستند هم می‌توانند از این کتاب بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب « آناتومی تطبیقی» با حضور احسان میرزایی نویسنده کتاب و جمعی از خبرنگاران حوزه سلامت در سالن جلسات خبرگزاری برنا برگزار شد.

نویسنده این کتاب درباره چرایی نگارش کتاب «آناتومی تطبیقی» گفت: مبحث آناتومی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، آناتومی مدرن است.  برای همین  این سؤال برای من پیش آمد که جایگاه آناتومی حکیمان ایرانی در دانشگاه‌ها چیست؟ آیا طب سنتی صرفاً براساس یک تجربه است؟ متأسفانه در ذهن مردم اینطور جا افتاده که طب سنتی علمی صرفاً براساس تجربه است اما اینطور نیست. حکیمان ما ما براساس یک سری براهین علمی طب سنتی انجام می‌دادند. 

وی در ادامه بیان کرد: یکی از انگیزه‌های من از نوشتن این کتاب قرار دادن مطالب مفید کتب حکیمان قدیم در اختیار جوانان بود. درحال حاضر کتبی که از طب سنتی حکمای ایرانی وجود دارد، ادبیات بسیار ثقیل و سنگینی دارد و فهم مفهوم کتاب برای جوانان کمی سخت است. کتاب آناتومی تطبیقی بسیاری از مطالب کتب حکمای قدیم را به صورت روان در این کتاب به کاربرده است تا جوانان بتوانند به راحتی علم حکیمان قدیم ایرانی و دستاوردهایشان را در طب سنتی مطالعه کنند.

وی ادامه داد:همچنین ایجاد انگیزه برای دانشجویان و علاقمندان به طب ایرانی برای شناخت دقیق آناتومی با تلفیق طب ایرانی و مدرن،  تشویق فعالان عرصه سلامت کشور به آشنایی با طب کشور خود و بهره مندی از نظر حکمای ایرانی، تسلط متخصصین و فعلان طب ایرانی به آناتومی مدرن و آناتومی حکمای ایرانی و... از جمله اهدافی است که من از نوشتن این کتاب داشته‌ام.

میرزایی درخصوص مزایای این کتاب گفت: این کتاب یک کمک بزرگی برای سلامت کشور  است زیرا در مبحث آناتومی قدیم مواردی بیان شده که در طب آناتومی مدرن  بیان نشده و برعکس؛ بنابراین از نظر من تلفیق این دو مبحث باهم کمک شایانی در پیشرفت سلامت و طب ایرانی و سنتی بوده است. 

وی در ادامه درباره کتاب آناتومی تطبیقی تأکید کرد: این کتاب مورد تأییدیه وزارت بهداشت بوده و افرادی که دارای یک اطلاعات ابتدایی از طب سنتی هستند می‌توانند از این کتاب بهره‌مند شوند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1350546

مهمترین اخبار ایران و جهان: