نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 12:49

اصلاح باور غلط مردم در خرید گوشت تازه/ فرهنگسازی گسترده انجام شود

اردبیل- مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: باور غلط مردم در خرید و مصرف گوشت تازه نیاز به اصلاح دارد تا با کشتار و نگهداری ۲۴ ساعته میکروب‌های گوشت از بین برود.

به گزارش خبرنگار مهر، بهلول تکلوی صبح دوشنبه در نشست بررسی شیوع بیماری تب کریمه کنگو در اردبیل اظهار کرد: مخاطرات بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را بارها در جامعه تشریح کرده ایم و مردم باید با روند این بیماری در جامعه آشنا باشند.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری در جامعه می‌تواند مخاطرات و آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: در کنار رعایت موارد بهداشتی و توصیه‌های دامپزشکی برای مصرف گوشت و فراورده‌های خام دامی از سوی شهروندان دامپزشکی استان اردبیل تلاش می‌کند تا با فرهنگسازی گسترده جلوی فروش فراورده‌های غیربهداشتی دامی را گرفته و مانع از شیوع بیماری کریمه کنگو شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه تاکنون مورد حادی از بیماری تب کریمه کنگو در اردبیل گزارش نشده است، تصریح کرد: این بیماری یک بیماری ویروسی حاد تب دار و خطرناک مشترک بین انسان و دام با درصد کشندگی بالا است و کنه‌ها ناقل و مخزن اصلی این بیماری بوده و راه انتقال به انسان از طریق گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی گوشت دام آلوده می‌باشد.

تکلوی با تاکید بر اینکه دامپزشکی در خط مقدم امنیت غذایی جامعه قرار دارد، گفت: هرگونه بیماری مشترک بین انسان و دام در اولین فرصت توسط دامپزشکان و کارشناسان موادغذایی در اردبیل رصد می‌شود و امیدواریم تلاش‌های دامپزشکی بر کاهش این بیماری‌ها در جامعه مثمرثمر باشد.

وی با بیان اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به جز تب خفیف چند روزه در حیوانات اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد، افزود: خطر انتقال بیماری در انسان پس از ذبح دام آلوده به دنبال تماس با پوست، لاشه و ترشحات دام آلوده وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل فصل گرما را مهمترین زمان برای انتقال این بیماری اعلام و اظهار کرد: این بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور ماه که زمان رشد، تکثیر و فعالیت کنه هاست بیشتر شایع است و در مناسبت‌های خاص که در آنها کشتار خارج از سیستم کشتارگاهی افزایش می‌یابد موارد قطعی این بیماری افزایش می‌یابد.

تکلوی ادامه داد: مقاومت ویروس این بیماری در برابر حرارت و سرما بسیار کم است و در دمای ۵۶ درجه سانتی گراد به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن آن می‌شود همچنین این ویروس توان مقابله با محیط‌های اسیدی را ندارد.

وی نگرانی عمده کارشناسان موادغذایی را خرید گوشت از کنار جاده‌ها به صورت تازه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی مردم اعتقاد دارند که گوشت تازه را از کنار جاده خریداری کنند که ما اکیداً توصیه می‌کنیم از خرید گوشت خارج از سیستم نظارتی دامپزشکی خودداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با توصیه به شهروندان در خصوص خرید گوشت قرمز ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی افزود: لاشه دام استحصالی از کشتارگاه‌ها به مدت ۲۴ ساعت در پیش سرد کن و دمای بین صفر تا ۴ درجه سانتی گراد نگهداری شده و با اسیدی شدن لاشه ویروس غیر فعال شده و از بین می‌رود.

تکلوی ادامه داد: از ابتدای سالجاری ۳۶۳ هزار مترمربع جایگاه نگهداری دام سمپاشی شده و عملیات سمپاشی ۲۷ هزار رأس بدن دام به منظور اقدامات کنترلی دامپزشکی در کانون‌های گزارش شده بیماری انجام شده است.

وی ادامه داد در کنار برنامه ریزی هدفمند سمپاشی، اقدامات مهمی نظیر برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در روستاهای واقع در مناطق پرخطر و بخصوص در کانون‌های این بیماری و اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه‌های محلی و استانی، نصب بنرهای توصیه‌های بهداشتی در محل کشتارگاه‌ها و میادین اصلی دام و پخش بروشور و توصیه‌های بهداشتی در مراکز تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی انجام شده است که که نتیجه آن کاهش بروز بیماری نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1280002

مهمترین اخبار ایران و جهان: