نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 12:36

دوره سلطه‌گری اروپا بر جهان مدت‌هاست تمام شده است

یک روزنامه آلمانی گسترش گروه بریکس و عضویت کشورهای مهم نظیر ایران در این گروه را شکستی برای سیاستمداران اروپایی به ویژه آنهایی که این قاره را یک باغ ودیگر کشورهای جهان راجنگل می‌بینند دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روزنامه آلمانی «برلینر سایتونگ»( berliner zeitung) در گزارشی در خصوص پیوستن اعضای جدید به گروه بریکس از جمله ایران نوشت: گسترش گروه بریکس یک شکست شخصیبرای اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و ژوزف بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. به زودی نزدیک به نیمی از ساکنان کره زمین از جمله کشورهای دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی به این ائتلاف جهانی واقعی، می‌پیوندند.

در ادامه این گزارش آمده است: بنابراین رئیس دیپلماسی اروپا که به این قاره به عنوان یک باغ و به دیگر کشورهای جهان به عنوان جنگل نگاه می‌کند، باید مرزهای قدرت اتحادیه اروپا را درک کند. دوره‌ای که اروپا می‌توانست کنترل جهان را به دست بگیرد مدت هاست که تمام شده است.

نشست‌های گروه بریکس ۲ روز قبل در پایتخت آفریقای جنوبی به پایان رسید و گسترش این گروه اقتصادی یکی از مهم‌ترین نتایج نشست‌های مذکور به شمار می‌رود. با آغاز سال آتی میلادی شش کشور جدید شامل ایران، آرژانتین، عربستان، مصر، اتیوپی و امارات به گروه بریکس خواهند پیوست.

علاوه بر آن ۱۷ کشور دیگر درخواست خود را برای پیوستن به این گروه مطرح جهانی ارائه داده‌اند. بعد از نشست ژوهانسبورگ، بریکس به دنبال ایجاد یک ارز واحد برای به کارگیری در تبادلات تجاری و گسترش همکاری‌ها میان کشورهای عضو در زمینه‌های مختلف از جمله وزرش، گردشگری و امنیت است.

سایت لایو.رو در گزارشی نوشت: بعد از موفقیت گروه بریکس در جذب تمام کشورهای بزرگ جهان و کشاندن آنها به مدار خود به ویژه ایران، عربستان و امارات، ترکیب جدید این گروه می‌تواند بر ۸۰ درصد از تولید نفت جهان کنترل داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: بعد از عضویت کشورهای مذکور در بریکس جمعیت کشورهای عضو این گروه پنج برابر گروه جی ۷ خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1469202

مهمترین اخبار ایران و جهان: