نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 10:31

برگزاری هشتمین مجمع اقتصادی خاور دور در روسیه

هشتمین مجمع اقتصادی خاور دور در «ولادی وستوک» روسیه 10 تا 13 سپتامبر برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، هشتمین مجمع اقتصادی خاور دور در ولادی وستوک برگزار خواهد شد.

با توجه به تغییرات جهانی در نظم موجود جهانی، افزایش تهدیدات خارجی و تشدید تحریم‌های غرب، موضوع توسعه حاکمیتی روسیه از جمله در حوزه اقتصادی منطقه خاور دور بیش از پیش ضروری می‌شود.

هشتمین مجمع اقتصادی شرق با شعار «در مسیر همکاری، صلح و رفاه»، در تاریخ از 10 تا 13 سپتامبر  2023 (برابر با ۱۹ تا ۲۲ شهریور سال ۱۴۰۲ ) در ولادی وستوک در محوطه دانشگاه فدرال خاور دور برگزار می‌شود.

هیئت‌هایی از چندین کشور در آسیا و اروپا (نمایندگان بلاروس، قزاقستان، مغولستان، سنگاپور، فیلیپین، ویتنام، میانمار و لائوس )، چین، هند و کره شمالی در مجمع اقتصادی شرق امسال در این مجمع شرکت می‌کنند.

جذب سرمایه گذاران روسی و خارجی در خاور دور، چشم انداز بازارهای منطقه آسیا و اقیانوسیه و حمایت از برندها در منطقه فدرال خاور دور موضوعات مورد بحث در EEF 2023 خواهند بود.

نماینده جمهوری اتحادیه میانمار توسط معاون نخست وزیر و وزیر حمل و نقل و ارتباطات، ژنرال «میا تون یو» از جمله شرکت کنندگان مجمع خواهد بود. 

یک برنامه تجاری برای شرکت کنندگان و مهمانان انجمن تدارک دیده شده است. روسیه مشتاق است که هند، چین و سایر کشورهای دوستانه حضور خود را در بندر ولادی وستوک گسترش دهد. روسیه مایل است به کریدور دریایی چنای-ولادیووستوک که می‌تواند به روابط دریایی بین کشورها رونق بیشتری بدهد، شتاب بیشتری یابد.

حضور چشمگیر نمایندگان کشورهای فوق الذکر در مجمع برنامه تجاری آن در 6 محور طراحی شده است. مشارکت مشترک نمایندگان دولت و کسب و کار، جامعه متخصص و اقتصاددانان برجسته، یافتن رویکردهای جدید برای مقابله با چالش‌های کنونی را ممکن می‌سازد. برنامه انجمن شامل گفت‌وگوهای تجاری منحصر به فرد با شرکای خارجی از هند، چین، لائوس، مغولستان و کشورهای آسه آن است.

کریدور دریایی چنای-ولادیووستوک برای انتقال زغال سنگ، نفت خام و گاز طبیعی مایع از روسیه به هند مورد استفاده قرار می‌گیرد.  دو کشور روسیه و هند همچنین در حال گفت‌وگو در مورد امکان راه اندازی یک خط کشتیرانی کانتینری در قطب شمال و تأسیسات پردازش در امتداد مسیر دریای شمال هستند. راهروها کشتی‌های غیرنظامی نیز برای تجارت نفت در نظر گرفته شده‌اند.

گردش مالی بین روسیه و هند در سال گذشته 50 میلیارد دلار بود. همکاری بین کشورها شامل محصولات با ارزش افزوده است. به عنوان مثال، سرمایه گذاران هندی در حال ساخت یک تولید دارویی در منطقه مورمانسک روسیه هستند. هند برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای خاور دور روسیه غنی از منابع دارد .

هند در میدان نفتی ساخاکلین-1 در خاور دور روسیه سرمایه گذاری کرده است. «الکسی چکونکوف» وزیر توسعه خاور دور و قطب شمال روسیه در اوایل سال جاری از هند بازدید کرد و با «سارباناندا سونووال» وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های این کشور دیدار کرد.

در این دیدار تاکید شد که مسیر دریای شمالی که در کل مناطق قطب شمال و خاور دور روسیه امتداد دارد، انتظار می‌رود به یک مسیر تجاری بزرگ برای کالاهای حمل‌ونقل بین اروپا و آسیا تبدیل شود.

همزمان، مسیر قطب شمال فرصت‌های جدیدی را برای هیدروکربن‌ها و دیگر منابع بالقوه‌ای که در زیر یخ‌های آن کشف نشده است، باز می‌کند. چین مشتاق همکاری با روسیه برای تعمیق همکاری در شمال شرق و خاور دور بین چین و روسیه است. به دعوت دولت فدراسیون روسیه، «ژانگ گوکینگ»، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و معاون شورای دولتی، از سپتامبر در هشتمین مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک روسیه شرکت خواهد کرد.

مجمع اقتصادی شرق بستر مهمی برای کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه برای ایجاد اجماع در زمینه همکاری و جستجوی توسعه مشترک است. چین و روسیه، مشارکت در توسعه خاور دور و ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای را تشریح می‌کنند .

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1492602

مهمترین اخبار ایران و جهان: