نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 07:46

جزئیات برگزاری سومین کنگره بین المللی سلامت در اربعین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، جزئیات برگزاری سومین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا پازوکی گفت: سومین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین، ۱۱ تا ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ و پس از دهه اول ماه محرم در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود. تخمین ما این است که بیش از ۲۰۰۰ شرکت کننده از رشته‌های علوم پزشکی و… شرکت کنند. بالغ بر ۴۰ سخنران خارجی در این کنگره سخنرانی خواهند کرد و حدود ۱۰۰ نفر هم مهمان خارجی به عنوان شنونده خواهیم داشت.

وی افزود: در داخل کشور با توجه به اینکه هماهنگی بسیار خوبی بین حوزه‌های خدمت رسان وجود دارد ما با مشکلات بسیار کمتری مواجه هستیم. باید آمادگی خود برای سفر اربعین سال جاری را افزایش دهیم تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم. با توجه به اینکه ستاد اربعین به ریاست وزیر کشور برگزار می‌شود و تمام سازمان‌های مرتبط حضور دارند و بسیج کامل دانشگاه‌های مرزی و دانشگاه‌های در مسیر کشورهای مجاور اتفاق افتاده است، سعی کردیم از بروز مشکلات جلوگیری کنیم و حتی داخل کشور هم با مشکل مواجه نشویم.

پازوکی ادامه داد: پیاده روی اربعین تجمعی باشکوه است. اربعین به عنوان حادثه منحصر به فرد و تجمع انبوه مشخصاتی خاص دارد، به شکلی که در اربعین سال گذشته بالغ بر ۲۳ میلیون نفر از نوزاد تا سالمند در آن حضور یافتند و این حضور هم به علت پیاده روی به شکل روان و پخش بود که حوزه‌های مختلف سلامت باید برای این مسیر آمادگی کافی داشته باشند. در اربعین از نوزاد تا افراد سالمند بالغ بر ۱۰۰ سال حضور پیدا می‌کنند و این امر ارائه خدمات سلامت را متفاوت می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی امر تجمع اربعین امسال با ۲۰ کمیته علمی به سراغ بررسی مباحث می‌رویم. با توجه به فصل گرما در اربعین حسینی، سلامت مواد غذایی زائران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مواد غذایی سالم باید انجام شود. انواع افراد حتی با بیماری‌های خاص در این تجمع حاضر می‌شوند که نیازمند مراقبت ویژه هستند. در بخش ضرورت رعایت بهداشت فردی و عمومی نیز باید راهکارهای مناسب برای زائران در دستور کار باشد. برای تأمین درمان بیماری‌های پوستی، عضلانی و اسکلتی، دارو و تجهیزات نیز در کمیته علمی اربعین مورد بررسی قرار می‌گیرد. باید با توجه به نوع بیماری‌ها دوز مشخص مورد نیاز از دارو در موکب‌های درمانی ارائه شود.

پازوکی با تاکید بر اهمیت دفع بهداشتی زباله‌ها در مراسم پیاده روی اربعین، گفت: باید بهداشت فردی و بهداشت محیط به شکل توأم در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1281683

مهمترین اخبار ایران و جهان: