نیوز سیتی!
12 آذر 1401 - 14:13

تکمیل پایاب سد خداآفرین تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

اردبیل- استاندار اردبیل گفت: برای تکمیل پایاب سد خداآفرین به ۴ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم که در گزارش مکتوب به رئیس جمهور اعلام کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی ظهر شنبه در همایش تجلیل از شبانان و گله‌داران عشایر اصلاندوز و گرامیداشت مقاومت ۱۸۵ شهید عشایر استان اردبیل اظهار کرد: تاریخ عشایر اردبیل وسعت و گستره‌ای به بلندای این سرزمین دارد و تاریخ گواه رشادت این قشر شریف است.

وی با اشاره به اینکه عشایر استان اردبیل نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری ایران قوی و قدرتمند دارد، تصریح کرد: همه این تلاش‌ها باید منجر به رفع مشکلات و تنش‌های پیش روی عشایر شود تا شرمنده این قشر حامی امنیت در مرزهای کشور نباشیم.

استاندار اردبیل حفاظت و صیانت از مرزهای استان اردبیل را از خصوصیات بارز عشایر اعلام کرد و گفت: گرچه در دوران صفویه کشور ایران وسعتی بسیار بزرگ داشت و در اثر بی‌لیاقتی شاهان بعد از آن کشور دچار تجزیه شد اما بعد از انقلاب کسانی که چشم طمع به این خاک دوخته‌اند، خیال خام و باطلی دارند و ما حتی وجبی از خاک کشورمان را به بیگانگان نمی‌دهیم.

عاملی هشت سال دفاع مقدس را سند عزت و افتخار برای صیانت از مرزهای کشور اعلام کرد و افزود: عشایر شهادت را معنا و مفهومی دیگر بخشیدند و شهیدگاه اردبیل در مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی سند زنده‌ای بر این ادعا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نقشه تجزیه کشور خیال باطل از سوی دشمنان است و کور خوانده‌اند که مردم ما پشت نظام و اسلام را خالی بگذارند.

عاملی از تشکیل بنیاد شاهسون در اردبیل با هدف حفظ سرمایه عظیم عشایر خبر داد و اضافه کرد: ما جلسات مختلفی را در این راستا برگزار می‌کنیم و با احصای مشکلات عشایر، اجازه کمترین چالشی را در جامعه عشایر نمی‌دهیم.

وی عزم دولت برای حل مشکلات عشایر را یادآور شد و بیان کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر بهسازی راه عشایر و ایجاد ۹ مجتمع آبرسانی در قشلاقات از جمله این اقدامات است.

عاملی به تکمیل پایاب سد خداآفرین به عنوان یکی از مسائل جدی عشایر اشاره کرد و ادامه داد: عشایر منطقه از بهره‌برداران اصلی این پایاب هستند که امیدواریم با تکمیل هر چه سریع‌تر آن، برخی از مشکلات عشایر حل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر برای تکمیل پایاب سد خداآفرین به چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در یک گزارش جامع آن را تحویل رئیس جمهور دادیم تا بتوانیم با دریافت این تسهیلات نسبت به تکمیل پایاب سد خداآفرین اقدام کنیم.

عاملی از تولید ۴۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور توسط عشایر اردبیل خبر داد و تصریح کرد: واگذاری اراضی به عشایر و رفع مشکلات چندین ساله این قشر با شرکت‌های کشاورزی در شمال استان اردبیل از دیگر اقداماتی است که توسط دولت و مسئولان استان پیگیری شد.

وی گفت: با تشکیل ۶ شرکت تعاونی، واگذاری این زمین‌ها آغاز شده که امیدواریم تا پایان سال تمامی اراضی مد نظر عشایر واگذار و مشکلی در این بابت وجود نداشته باشد.

عاملی افزود: بحث جدی دیگری که نیازمند توجه ویژه بود، مسئله حق اشتراک پایاب خداآفرین بود که در کارگروه‌های متعدد این مسئله مطرح و از طریق آب منطقه‌ای این حق مسلم عشایر به آنها اختصاص خواهد یافت.

استاندار اردبیل همچنین به استمهال تسهیلات بانکی عشایر نیز اشاره کرد و ادامه داد: بانک‌های عامل قول دادند تا در راستای امهال این تسهیلات اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 894839

مهمترین اخبار ایران و جهان: