نیوز سیتی!
06 مرداد 1402 - 12:08

علت تمایل زیاد هند برای سرمایه‌گذاری در ایران چیست؟

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هندی‌ها مایل به توسعه همکاری با ایران و آگاه به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشورمان هستند، گفت: در صورت رفع تحریم‌ها، هندی‌ها به‌شدت علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران، ساختن ده‌ها کارخانه در بندر آزاد چابهار و سرمایه‌گذاری در زمینه خودروسازی، فولاد، پتروشیمی، تولید برق و موارد مختلف هستند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - در حاشیه نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و دوستدار بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند با احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.

احمدیان با بیان اینکه روابط تاریخی و مشترکات متعدد فرهنگی و تمدنی پیوند دهنده ملت‌های دو کشور است و موجب شده مناسبات تهران-دهلی همواره در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از بالندگی هند به عنوان قدرت نوظهور و اقتصاد بزرگ در عرصه جهانی مبتنی بر چندجانبه گرایی استقبال می کند. سطح روابط همه‌جانبه با هند در ابعاد دو و چندجانبه به ویژه همکاری برای فعال‌سازی ظرفیت های جنبش غیرمتعهدها (عدم تعهد) از اولویت‌های سیاست خارجی است.

محسن روحی صفت، کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران، درباره دیدار مشاور امنیت ملی هند با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در آفریقای جنوبی به «راهبرد معاصر» گفت: از سال‌های گذشته تاکنون بارها کارشناسان بر این موضوع تأکید کرده اند که پروژه چابهار می تواند بستر مناسبی برای گسترش روابط و تعاملات اقتصادی ایران و هند باشد، بنابراین موانع این موضوع که از جمله مهم‌ترین آنها تحریم است، باید مرتفع تا عواید همکاری در پروژه چابهار نصیب دو کشور شود.

وی افزود: اجرای کریدور چابهار میان سه کشور ایران، روسیه و هند امضا شده است، هرچند در این مسیر کشورهای دیگری نیز در این پروژه همکاری می‌کنند که دامنه آن آسیای مرکزی تا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را در برمی‌گیرد.

کارشناس مسائل پاکستان عنوان کرد: بخشی از کریدور مورد نظر در چابهار واقع شده است و بخش دیگری در  بندرعباس قرار دارد. بی‌تردید پروژه چابهار را می‌توان نشان یا نماد همکاری ایران و هند دانست. افغانستان نیز در معاهده سه جانبه‌ای که با ایران و هند امضا کرده است، از بندر چابهار به کشورهای اطراف متصل می‌شود، زیرا این کشور محصور در خشکی است و برای ارتباط با خارج از کشور به وجود بندر نیاز دارد.

روحی صفت گفت: افغا‌ ها  در گذشته برای دسترسی به بندر صرفاً از کراچی استفاده می‌کردند و قبل از آن بنادر مربوط به اتحاد جماهیر شوروی در دسترسشان بود، ولی اینک تمایل دارند برای دسترسی بیشتر به بندر چابهار متصل شوند.

دیپلمات اسبق ایران در افغانستان و پاکستان تصریح کرد: یکی از موضوعات مد نظر ایران و چین گسترش چابهار از جهت زیر ساختی است تا زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری هند ایجاد شود، ضمن اینکه هندی‌ها تلاش می‌کنند خط ریلی بندر چابهار به سمت خط ریلی بم - فهرج متصل شود و درنهایت به راه آهن سراسری کشور برسند تا امکان بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی گفت: هندی‌ها در یکی از فازها که موضوع اسکله است، 79میلیون دلار هزینه می‌کنند که مربوط به سال‌های دور است، متأسفانه این پروژه ها باید سال‌های گذشته پایان می‌یافت که به دلیل تحریم‌ها، بروکراسی داخلی هند و مشکلات بانکی تاکنون پایان نیافته است، اما به نظر می‌آید دولت سیزدهم در مراحل پایانی اتمام پروژه قرار دارد.

روحی صفت عنوان کرد: در صورت رفع تحریم‌ها، هندی‌ها به شدت علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران، ساختن ده‌ها کارخانه در بندر آزاد چابهار و سرمایه‌گذاری در زمینه خودروسازی، فولاد، پتروشیمی، تولید برق و موارد مختلفی هستند که برای دو کشور عواید بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان تأکید کرد: هندی‌ها مایل به توسعه همکاری با ایران و آگاه به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشورمان هستند، به همین دلیل تمایل دارند در پروژه چابهار مشارکت کنند. آنها امیدوارند با رفع تحریم‌ها بتوانند تعاملات اقتصادی و تجاری قابل توجهی با ایران داشته باشند.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1412167

مهمترین اخبار ایران و جهان: