نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 09:56

دعوت مصر از ترکیه برای شرکت در بزرگترین رویداد نظامی در قاهره

وزیر تولیدات نظامی مصر از شرکت‌های ترک، دعوت کرد در بزرگترین رویداد نظامی در این کشور مشارکت کنند.

به گزارش خبرگزاری به نقل از المصری الیوم، «محمد صلاح الدین مصطفی» وزیر تولیدات نظامی مصر در جریان دیدار با «صالح متلوشن» کاردار ترکیه در قاهره، از این کشور دعوت کرد در بزرگترین رویداد نظامی در مصر مشارکت کند.

دو طرف در جریان دیدار مذکور، در خصوص بررسی چشم انداز همکاری‌های مشترک میان شرکت‌های فعال در زمینه تولیدات نظامی در ترکیه و مصر بحث و تبادل نظر کردند.

محمد صلاح تاکید کرد که وزارت تولیدات نظامی در مصر، به مسائل مربوط به صنایع و دخیل کردن تکنولوژی‌های روز دنیا در تولیدات کارخانه‌ها و گسترش دایره تولیدات نظامی و غیرنظامی برای رقابت در بازارهای بین المللی، توجه ویژه ای دارد.

وی از شرکت‌های صنایع نظامی ترکیه، دعوت کرد در نمایشگاه دفاعی «EDEX-2023» که قرار است طی ماه دسامبر در قاهره برگزار شود، مشارکت کنند.

محمد صلاح تصریح کرد: حمایت از روابط صنعتی میان ترکیه و مصر، در شرایط کنونی ضرورت دارد چرا که این اقدام در نهایت به تقویت روابط اقتصادی می‌انجامد. وزارت تولیدات نظامی، آماده ایجاد خطوط تولید جدید با همکاری طرف ترک است تا بدین وسیله راه برای ورود به بازارهای عربی و آفریقایی باز شود.

کاردار ترکیه نیز در این دیدار بیان کرد که مصر و ترکیه، همکاری‌های سازنده‌ای در زمینه‌های مختلف دارند و این همکاری‌ها بر پایه اعتماد متقابل و احترام بنا شده است.

لازم به ذکر است که تنش‌ها در روابط میان ترکیه و مصر، پس از حمایت هر یک از آنها از دو طرف مخالف در درگیری‌های لیبی شدت گرفت اما روند دو ساله عادی سازی روابط میان آنها، به فرجام رسید و روابط طرفین، دوباره از سطح کاردار به بالاترین رده یعنی به سطح سفیر بازمی گردد.

قرار است در ماه آتی میلادی، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، برای دیدار با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان به آنکارا سفر کند. تلاش برای عادی شدن روابط بین ترکیه و مصر، پس از چندین نوبت مذاکره در قاهره و آنکارا، پیشرفت چندانی نداشت. اما روزی که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در حاشیه تماشای بازی‌های جام جهانی فوتبال در دوحه، اردوغان و سیسی را گرد هم آورد، گره از کار باز شد و مذاکرات با شتاب بیشتری پیش رفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1371167

مهمترین اخبار ایران و جهان: