نیوز سیتی!
30 آذر 1401 - 12:12

کمبود اعتبارات دلیل عدم تحقق راه اندازی ۴۵۰ایستگاه لرزه نگاری است

سمنان- رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه در کل کشور به راه اندازی ایستگاه‌های جدید نیاز داریم، گفت: کمبود اعتبارات دلیل عدم تحقق راه اندازی ۴۵۰ایستگاه لرزه نگاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حاتمی صبح چهارشنبه که در حاشیه راه اندازی مرکز لرزه نگاری در سمنان با بیان اینکه ایستگاه‌های لرزه نگاری فقط وقوع زمین لرزه را اطلاع نمی‌دهد و کاربردهای دیگری نیز دارد، ابراز داشت: در مراکز لرزه نگاری وضعیت زمین، گسل‌ها و داده‌ها به دقت و با جزئیات به ثبت می‌رسد که می‌تواند برای اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی اطلاعات لازم را ارائه دهد.

وی ضمن بیان اینکه طبق آمارهای موجود بر اساس نیاز و طبق برنامه ششم توسعه باید ۴۵۰ ایستگاه لرزه نگاری در کشور راه اندازی شود، افزود: متأسفانه به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات این موضوع هنوز به صورت کامل محقق نشده است.

رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه طبق برنامه هدف گذاری شده باید سالانه ۵۰ دستگاه لرزه نگاری راه اندازی شود، ابراز داشت: به علت همین موضوع کمبود اعتبارات این هدف گذاری اجرا نشده و امیدوار به ساخت تجهیزات آن در داخل کشور هستیم.

حاتمی هزینه تمام شده برای راه اندازی هر ایستگاه را سه میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: هم اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز از خارج کشور وارد می‌شود که ورود شرکت‌های دانش بنیان به این موضوع می‌تواند این هزینه تمام شده را تقلیل دهد و شاهد راه اندازی تمامی ایستگاه‌های مورد نیاز کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در مقایسه با سایر کشورها از نظر تعداد ایستگاه‌های لرزه نگاری عقب هستیم، افزود: با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور باید ۳۰ ایستگاه سالانه به بهره برداری برسد که اعتبارات این موضوع را با کندی مواجه کرده است که خوشبختانه می‌توان امیدوار بود که شرکت‌های دانش بنیان قدم‌های اولیه برای تحقق این مهم را برداشتند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 924467

مهمترین اخبار ایران و جهان: