نیوز سیتی!
11 فروردین 1402 - 10:18

ضیافتی برای فرشته‌های کوچک/ اگر روزه‌اولی در خانه دارید، بخوانید

کارشناس مذهبی گفت: باید کودکان و نوجوانان روزه‌اولی را دریابیم و برایشان برنامه‌ریزی داشته باشیم و با درنظر گرفتن برخی نکات همراهی‌شان کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: در تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن باید کودکان و نوجوانان روزه‌اولی را دریابیم و برایشان برنامه‌ریزی داشته و با درنظر گرفتن برخی نکات همراهشان باشیم. 

کارشناس مذهبی بیان کرد: باید دقت کنیم که جسم‌ها یک توان مشابه ندارند و افراد با یکدیگر فرق می‌کنند کما اینکه دخترخانمی به دلیل داشتن بنیه قوی حتی از هفت سالگی می‌تواند روزه کامل بگیرد و تمرین خوبی هم هست اما دیگری نمی‌تواند. 

حجت‌پناه با اشاره به اینکه ممکن است دختر یا پسری به سن تکلیف رسیده باشد اما جسمش توان کافی را نداشته و ضعیف باشد، افزود: اگر کسی بیمار باشد یا توان جسمی لازم برای روزه گرفتن نداشته باشد، باید شرایط را متناسب با توانایی خودش مدیریت کند. 

وی اضافه کرد: در بحث احکام شرعی یکی از شرایط تکلّف، قدرت داشتن برای انجام آن تکلیف است. 

خورد و خوراک روزه‌اولی‌ها را مدیریت کنید

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه هنگام سحر و افطار باید خوراک کودکان مدیریت شود، اظهار کرد: بهتر است بچه‌ها افطاری را با یک غذای سبک شروع کنند و پس از آن نیز یک میان‌وعده بخورند و شرایط طوری باشد که هنگام سحر، به غذا خوردن میل داشته باشند. 

حجت‌پناه ضمن اشاره به روایتی مبنی بر اینکه ملائکه در طول خواب از روزه‌دار پذیرایی می‌کنند، مطرح کرد: توجه داشته باشید که کودکان و نوجوانان روزه‌دار در طول روز ساعتی را به خواب اختصاص دهند. 

فرد مکلّف فقط یک بچه نیست! باورش کنید

وی با بیان اینکه باید با دقت و احترام برای بهره بردن هرچه بهتر روزه‌اولی‌ها از فرصت طلایی ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی داشته باشیم تا اعتماد به نفس پیدا کنند، توضیح داد: خداوند، اهل بیت(ع) و رهبر انقلاب ما را باور دارند بنابراین پدر و مادرها نیز باید بچه‌ها را باور کنند و بدانند که زمانی که فردی به سن تکلیف می‌رسد شخصیت پیدا می‌کند، بزرگ می‌شود و از دید خداوند تنها یک بچه نیست بلکه یک مکلّف است. 

کارشناس مذهبی ضمن تاکید بر تشویق و همراهی کودکان و نوجوانان در مسیر روزه‌داری، اظهار داشت: بیان خاطراتی از افراد قوی‌ که در خط مقدم جبهه با وجود گرمای شدید و شرایط بسیار سخت روزه‌داری کردند و تکلیف الهی را زمین نگذاشتند، می‌تواند مفید و انگیزه‌بخش باشد. 

حجت‌پناه مطرح کرد: باید از امسال به‌عنوان مقدمه‌ای برای سال‌های آینده استفاده کرد و با پایه‌ریزی سنت‌های زیبا مانند افطاری ساده یا سفره‌های خودمانی، این تقارن مبارک را مدیریت کنیم.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1118923

مهمترین اخبار ایران و جهان: