نیوز سیتی!
10 فروردین 1402 - 12:34

لزوم استفاده از دستگاه‌های ضدسرما و ضدتگرگ در روزهای آینده

اردبیل-معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به بارش باران و برف در روزهای آینده لزوم راه اندازی و استفاده از دستگاه‌های ضد سرما و ضد تگرگ توسط کشاورزان ضروری است.

احمد شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه کشاورزان در صورت عدم توجه به توصیه‌های کارشناسان محصولاتشان دچار سرمازدگی می‌شوند، اظهار کرد: پیش بینی تمهیدات لازم توسط باغداران و کشاورزان استان برای محافظت از محصولاتشان در راستای کاهش دمای پیش رو در روزهای ۱۱ الی ۱۳ فروردین ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی استان برای چند روز آینده، احتمال کاهش دما تا منفی ۷ درجه سانتیگراد و بارش باران و برف در برخی شهرستان‌های استان به خصوص نواحی مرکزی و جنوبی استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: بر این اساس در جلسات مشترکی که با همکاران اداره کل هواشناسی و مدیریت بحران استانداری برگزار شده است، پیش بینی‌های لازم به منظور جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به مزارع، باغات، گلخانه‌ها و سایر تأسیسات کشاورزی به عمل آمد.

شهریار با بیان اینکه ضروری است تمهیدات لازم توسط باغداران و کشاورزان از اول وقت روز جمعه ۱۱ فروردین لغایت اوایل وقت یکشنبه ۱۳ فروردین صورت گیرد، تصریح کرد: راه اندازی و استفاده از دستگاه‌های ضد سرما و ضد تگرگ در روزهای مذکور از سوی کشاورزان نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وی گفت: روش‌های سنتی ایجاد دود در سطح باغات با استفاده از شاخ و برگ و مخلوط کاه و کودهای حیوانی بالاخص در ساعات نزدیک صبح و بامداد می‌تواند به محافظت از محصول در سرمای پیش رو کمک کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: لازم است که کشاورزان و باغداران به دلیل ایجاد خسارت به باغات و محیط زیست از سوزاندن لاستیک و مواد مشابه خودداری کنند.

شهریار همچنین بر محافظت از تأسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و انبارها، جمع آوری و انتقال بقایای گیاهی و پاکسازی انهار و جوی‌ها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی تازه غرس شده، آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و آسیب پذیر نظیر گونی، پلی اتیلن و نایلون و کلش، استفاده از هیترهای بادی و کنترل دما و رطوبت و تهویه گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما و محافظت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار تاکید کرد.

وی گفت: توقف هرس درختان، عدم مبارزه شیمیایی در باغات و مزارع، استفاده از محلول‌های ضد سرما، خودداری عشایر و دامداران در عبور از ارتفاعات و توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف و انتقال دام از واحدهای فرسوده و مستهلک ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: به کشاورزان، باغداران و بهره برداران بخش کشاورزی توصیه می‌کنیم؛ تا با عایق بندی و محافظت از کندوها و خودداری از استقرار در ارتفاعات و کنار جاده‌ها و حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، بازدید از وضعیت استخرهای دارای ماهی، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های آب ورودی و خروجی، اقدامات به منظور جلوگیری از ورود سیلاب وآب گل آلود به استخرها توسط کشاورزان برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی تلاش‌های لازم را انجام دهند.

شهریار لزوم انجام تمهیدات لازم با توجه به نفوذ توده هوای سرد و ماندگاری آن و کاهش دما و بارش بارش باران و برف در ارتفاعات و مه را یادآور شد و بیان کرد: رخداد سرمازدگی و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی به ویژه خسارت به محصولات کشاورزی باغی از جمله بادام، زردآلو، آلو، گوجه سبز و گردو وجود دارد و از کشاورزان درخواست می‌شود براساس توصیه‌های کارشناسان مدیریت‌های جهاد کشاورزی عمل کنند.

وی اظهار کرد: براساس داده‌های هواشناسی، شاهد افت دمای منفی یک الی منفی هفت درجه سانتیگراد در برخی شهرستان‌های استان از اوایل جمعه ۱۱ فروردین الی اوایل وقت یکشنبه ۱۳ فروردین خواهیم بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1117467

مهمترین اخبار ایران و جهان: