نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 21:19

اینجا «بانکداری اسلامی» معنا می‌شود

تعالیم اسلامی همواره بر لزوم توجه مسلمانان به امر «قرض‌الحسنه» تأکید داشته‌اند و امروز با تلاش‌های فراوان، بالأخره نمونه‌ خوبی از «بانکداری اسلامی» در کشورمان معنا می‌شود.

خبرگزاری فارس- معصومه رشیدی: مفهوم «قرض‌الحسنه» یکی از مباحثی است که در آیات و روایات اسلامی به‌صورت گسترده مورد تأکید قرار گرفته است.

در واقع، با توجه به نقشی که قرض‌الحسنه می‌تواند در نظام اقتصادی اسلام داشته باشد، مسلمین در آیات و روایات مختلف تشویق شده‌اند تا در امر قرض‌الحسنه مشارکت داشته باشند.

مسأله مهم در شناسایی جایگاه قرض‌الحسنه، ارتباط با آن با مفهوم «ربا» است که در چهارچوب نظام فکری اسلام، یکی از بزرگ‌ترین گناهان محسوب شده و در آیات، روایات و سیره معصومین (ع) با آن برخورد شده است.

عقد قرض‌الحسنه از ظرفیت‌های بسیاری برای طراحی ابزارهای نوین برخوردار است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و می‌توان با اتخاذ رویکردی جدید به مفهوم قرض‌الحسنه و ترکیب آن با ایده تأمین مالی خرد، نسبت به طراحی انواع ابزارهای نوین در این حوزه اقدام کرد.

بنابراین، به نظر می‌رسد دستیابی به درک صحیح از مفهوم قرض‌الحسنه در چهارچوب مفاهیم اسلامی نیازمند برنامه‌ریزی‌های بیشتری است که امروز در بانک قرض‌الحسنه «مهر ایران» بدان توجه می‌شود.

هفته دولت و تقارن آن با هفته بانکداری اسلامی فرصتی خوبی بود تا گزارشی از اقدامات بانک قرض‌الحسنه «مهر ایران» در سطح کشوری و استان سمنان ارائه شود و به همین‌ منظور، نشست خبری «شهریار سکوتی»، مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان سمنان با اصحاب رسانه و مطبوعات برگزار شد.

اقدامات اساسی در کشور از زمان استقرار دولت سیزدهم

برای آنکه برنامه‌های اثرگذار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سطح کشور و استان سمنان بیش از پیش شناخته شود، ابتدا باید شرایط گذشته و وضع امروز را بررسی و با یکدیگر قیاس کرد.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین بانک تخصصی و متولی بانکداری قرض‌الحسنه، از سال 1386 (در دولت نهم) فعالیت خود را با سرمایه‌گذاری مشترک 10 بانک بزرگ کشور با 15 هزار میلیارد ریال سرمایه اولیه، آغاز کرد و بعد از 2 بار افزایش سرمایه تا سال 1401 آن را به رقم 50 هزار میلیارد ریال ارتقا داد و بدین ترتیب، با هدف حمایت از آحاد مردم جامعه و توزیع منابع ارزان‌قیمت، قدرت وام‌دهی خود را باز هم افزایش داد.

سیدسعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در همین راستا، اقدامات مهمی را که از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون به انجام رسیده است، برمی‌شمرد و می‌گوید: رشد ۲۴۵ درصدی منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از ۵۸ به ۲۰۰ همت (افزایش قدرت وام‌دهی قرض‌الحسنه)، افزایش ۴۰ درصدی مشتریان بانک و رشد از ۱۰.۷ میلیون نفر به بیش از ۱۵ میلیون نفر، پرداخت ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار فقره وام به ارزش ۲۲۲ همت در ۲ سال گذشته که سه میلیون فقره آن در سال ۱۴۰۱ بوده و کاهش نرخ مطالبات معوق بانک از حدود یک درصد به ۳۹ صدم درصد و کسب جایگاه نخست در شبکه بانکی در این شاخص از مهم‌ترین اقدامات انجام ‌شده است.

وی تصریح کرد: تحقق 9.5 درصد نرخ کفایت سرمایه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بالاتر از استانداردهای داخلی، پرداخت ۶۱۰ هزار فقره وام بدون ضامن به ارزش ۱۸.۵ همت، انجام بیش از ۱.۵ میلیون افتتاح حساب آنلاین، پرداخت بیش از ۶۲۰ هزار پرداخت وام آنلاین و پرداخت ۱۳۵ هزار فقره وام ازدواج و فرزندآوری از زمان استقرار دولت سیزدهم (پرداخت قریب 70 هزار فقره وام ازدواج و فرزندآوری در یک سال اخیر) نیز انجام شده است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: پرداخت حدود ۲۱ هزار فقره وام به مددجویان کمیته امداد، پرداخت هشت هزار فقره به افراد زیرپوشش بهزیستی، امضای تفاهم‌نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری برای پرداخت یک هزار فقره وام به شرکت‌های دانش‌بنیان، امضای تفاهم‌نامه با معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای پرداخت وام جهیزیه به زنان دهه شصتی ساکن روستاها، ارائه بیرق‌کارت برای حمایت از هیأت‌های مذهبی و امضای تفاهم‌نامه در حوزه مد و لباس با شورای فرهنگ عمومی کشور برای حمایت از پوشاک عفیفانه نیز انجام گرفته است.

رشد قابل‌توجه عملکردها در استان سمنان

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و دولت خدمتگزار در بخش‌های مختلف مربوط به حمایت از زوج‌های جوان، سیاست جوانی جمعیت، حمایت از اشتغال‌زایی افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی و همچنین تسهیل فرایند دریافت تسهیلات، آمارهای خوبی را در یک سال گذشته و در سال جاری از ابتدای فروردین تا پنجم شهریور از خود به جای گذاشته که شایسته توجه است.

شهریار سکوتی، مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان سمنان در این زمینه می‌گوید: منابع استان سمنان از زمان استقرار دولت سیزدهم، بیش از 222 درصد رشد داشته و از رقم 982 میلیارد تومان، به عدد 3 هزار و 163 میلیارد تومان رسیده است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همچنین در بخش‌های دیگر خدمات شایانی به مردم و جامعه مشتریان خود ارائه کرده و توفیقاتی را به دست آورده که در ادامه به‌طور مختصر به آنها اشاره می‌شود.

پروژه‌های راه‌اندازی‌شده برای افزایش کیفیت خدمات:

- افزایش در سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌های قرض‌الحسنه (اشخاص حقیقی تا 300 میلیون تومان و اشخاص حقوقی تا 750 میلیون تومان)

- اجرای طرح مهریار برای پرداخت حقوق و دستمزد دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی

- انتشار اوراق قرض‌الحسنه برای نخستین بار در کشور

- راه‌اندازی پیشخوان مجازی و کیوبانک

- همچنین توثیق سهام و سفته الکترونیک

- راه‌اندازی مرکز نوآوری

- ارتقای مرکز ارتباط با مشتریان

- راه‌اندازی مرکز CRM برای پرستاری مشتری

- حذف کارمزد ثابت

- حرکت به سمت دریافت مزد خدمت

کسب افتخارات بین‌المللی

- ورود به جمع یک هزار بانک برتر جهان به انتخاب نشریه بنکر در سال ۲۰۲۲

- جایگاه پنجم در بین بانک‌های منطقه غرب آسیا از نظر بازگشت سرمایه

کسب افتخارات ملی

- نخستین بانک در برگزاری مجامع عمومی سالیانه طی 6 سال گذشته

- دارای کمترین میزان معوقات بانکی در سطح شبکه بانکی کشور (حدود چهار دهم درصد)

- بالاترین میزان شفافیت اطلاعات با انتشار مداوم صورت‌های مالی سال‌های گذشته روی سایت بانک

- ارتقا از رتبه 20 به رتبه هشتم بانک‌های کشور از منظر تراکنش‌ها

فعالیت‌های حوزه مسؤولیت اجتماعی

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در عمل به مسؤولیت‌های اجتماعی همیشه پیشگام بوده و اقدامات بی‌شمار و ارزنده زیادی در این زمینه انجام داده است که به مواردی از آنها اشاره می‌شود:

- مشارکت در آزادسازی بیش از ۱۰۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آن‌ها با پرداخت وام قرض‌الحسنه

- مشارکت در آزادی زندانیان با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی

- کمک غیرنقدی به زلزله‌زدگان هرمزگان و خوی

- تکمیل مرکز پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

- تأمین کمک‌هزینه سفر زیارتی خانواده‌های معلولان سازمان بهزیستی کشور به عتبات عالیات و مشهد مقدس

- مشارکت در تهیه جهیزیه با همکاری وزارت امور اقتصادی دارایی

- کمک غیرنقدی به موکب‌های اربعین

- خرید دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوای محیط با استفاده از اشعه uv و اهدا به دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز درمانی و یا مراکز نگهداری از بیماران

- تخصیص وجوه جرائم دیرکرد اقساط وام‌ها به اقدامات مسؤولیت‌های اجتماعی

- خرید و اهدای 25 هزار قلم تجهیزات پزشکی به ارزش بیش از 300 میلیارد ریال در جهت مهار کرونا

- پرداخت وام قرض‌الحسنه به سرپرستان خانوار مبتلا به کرونا

- بیمه حوادث 500 هزار خانه روستایی

- ساخت 100 خانه برای آسیب‌دیدگان از سیل

- ساخت سه خانه بهداشت در استان‌های سیل‌زده و زلزله‌زده

- پرداخت وام قرض‌الحسنه خارج از اولویت در استان‌های سیل‌زده و زلزله‌زده

- ساخت سه باب مدرسه در استان‌های سیل‌زده و زلزله‌زده

- تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در بین خانواده‌های سیل‌زده و زلزله‌زده کشور

هدف‌گذاری بانک

- رسیدن به یک هزار همت منابع تا سه سال آینده

-  عملیاتی‌سازی شعار «کارت مهر، کارت زندگی»، هر ایرانی یک کارت قرض‌الحسنه

- جذب 10 درصد منابع شبکه بانکی کشور تا سه سال آینده

- دریافت کارمزد خدمات جای کارمزد وام

به‌هرحال، بر اساس آمارها و شواهد موجود، مردم ما به قرض‌الحسنه اعتقاد خاصی دارند و عموم مردم از خدمات قرض‌الحسنه با آرامش خاطر ویژه‌ای یاد می‌کنند و این، یکی از توفیقات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران محسوب می‌شود که در این مسیر گام نهاده است.

امروز باید توجه داشت که تسهیلات قرض‌الحسنه می‌تواند کمک به‌سزایی در اشتغالزایی و رونق کسب‌وکارای خانگی و کوچک داشته باشد و از این‌رو، انجام تعهدات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان سمنان که به بهترین شکل ممکن انجام گرفته، می‌تواند نویدبخش توسعه اشتغال در این استان باشد.

???? بخشی از سخنان مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان سمنان را ببینید:

 

پایان پیام/74002/ک/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1475967

مهمترین اخبار ایران و جهان: