نیوز سیتی!
25 آذر 1402 - 14:57

راه‌اندازی قطار کانتینری آزمایشی تهران-عشق‌آباد- تاشکند-بیشکک در دستور کار قرقیزها

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: بیشکک در حال بررسی راه‌اندازی قطار کانتینری آزمایشی در مسیر ایران - ترکمنستان - ازبکستان - قرقیزستان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در «بیشکک»، دومین کورولتای خلق در تاریخ 16 تا 17 دسامبر در «بیشکک» برگزار می‌شود. 

در این کورولتای «سادیر جباراف» رئیس جمهور، «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر و  700 نماینده از تمام مناطق قرقیزستان و همچنین نمایندگان پارلمان، اعضای کابینه وزیران، نمایندگان ارگان‌های دولتی و محلی حضور دارند.

رئیس جمهور قرقیزستان در این کورولتای گفت: «بیشکک» در حال بررسی راه اندازی قطار کانتینری پایلوت در مسیر ایران-ترکمنستان-ازبکستان-قرقیزستان است. 

به گفته وی، ساخت خط آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان در آینده نزدیک آغاز می‌شود. موضوع راه اندازی قطار کانتینری پایلوت ایران - ترکمنستان - ازبکستان - قرقیزستان نیز در حال بررسی است. 

جباراف تاکید کرد: مطمئن هستم که ابتکارات فوق و پروژه‌های در حال انجام به قرقیزستان اجازه می‌دهد تا به سطح جدیدی از ارتباطات حمل‌ونقل و لجستیک با جهان خارج برسد. 

وی افزود: کشور ما در  مسیر حمل‌ونقل منحصر به فرد جاده بزرگ ابریشم قرار دارد و اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند. ما می‌توانیم پلی بین شرق و غرب باشیم. 

جباراف همچنین در سخنرانی خود در دومین کورولتای خلق درباره مبارزه این کشور با فساد و گروه‌های جنایتکار سازمان یافته صحبت کرد. 

وی خاطرنشان کرد: این اقدام نباید موقتی، بلکه دائمی باشد. 

رئیس جمهور قرقیزستان افزود: فساد نه تنها آفت مردم ما، بلکه بلای همه کشورهاست.به دلیل فساد، دولت ما تقریباً 30 سال توسعه نیافته است، فقط افراد خاصی ثروتمند شدند و مردم عادی روزهای خود را در زاغه‌ها سپری کردند. در حال حاضر اقدامات مبارزه با فساد به شدت در حال انجام است، میلیاردها دلار به خزانه دولت بازگردانده می شود. مایلم تاکید کنم که در این زمینه نیروهای امنیتی از جمله کمیته دولتی امنیت ملی کار خود را در سطح بالایی انجام می‌دهند. 

جباراف تاکید کرد: قرقیزستان از کار خدمات ویژه در مبارزه با جرائم سازمان یافته حمایت می‌کند.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: تا سال 2030،قصد داریم بیشتر بدهی‌های خارجی را بپردازیم. 

وی خاطرنشان کرد: 44 میلیون دلار در سال 2023، 400 میلیون دلار در سال 2024 و 430 میلیون دلار در سال 2025 پرداخت خواهد شد. 

اولین کورولتای خلق قرقیزستان در 25 نوامبر 2022 برگزار شد. این کورولتای با حضور هزار و 72 نماینده منتخب از سراسر کشور برگزار شد. 

پایان پیام                                                                                         

منبع: فارس
شناسه خبر: 1606467

مهمترین اخبار ایران و جهان: