نیوز سیتی!
04 آبان 1402 - 23:08

مفهوم سرمایه گذاری برای آموزش در نظام آموزشی کشور مغفول مانده است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: تمرکز در نظام آموزشی تئوری و نظری در کشور ، مفهوم سرمایه گذاری در آموزش و تحلیل آن از نظر صرفه و فایده مغفول مانده است.

سید مولا خاتمی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: برای داشتن تحلیل درست و پیرو آن سطح بندی آموزش ها موضوع تعریف صلاحیت و شایستگی حرفه ای مطرح است که این مفهوم یعنی مجموعه ای از مهارت ها و ویژگی‌های شخصیتی مانند مهارت حل مساله، تفکر سیستمی، ارتباطات، خلاقیت و خود مدیریتی دیدگاه ها و نگرش ها و داشتن فرهنگ کار مناسب که فرد را برای کسب یک عنوان شغلی آماده می کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: به عبارتی صلاحیت و شایستگی حرفه ای عبارت است از آموزش رسمی یعنی آموزشی که منجر به اعطای یک مدرک رسمی می شود به علاوه آموزش غیر رسمی که منجر به در یافت گواهینامه مهارت می شود.

نظام آموزشی مهارتی بهروه‌وری آموزش را افزایش می دهد

خاتمی ضمن مقایسه نظام آموزشی مهارتی با نظام آموزشی نظری بیان کرد: یکی از وجوه تمایز و برتری نظام آموزشی مهارتی در مقایسه با نظام آموزش نظری فاکتور زمان است زیرا هر چه زمان رسیدن به بهره وری و یا به عبارتی زمان منجر شدن آموزش به صلاحیت و شایستگی حرفه ای کوتاه تر باشد در واقع بهره وری سیستم افزایش می یابد.

 وی ادامه داد: خوشبختانه هم جامعه و هم سیاستگذاران و قانون گذاران نظام آموزشی کشور به این نتیجه رسیدند که آموزش های مهارتی مسیری صحیح جهت شکوفایی استعداد ها و از طرفی جلوگیری از اسراف آموزشی است.

خاتمی در بیان تعریف مفهوم اسراف آموزشی گفت: اسراف آموزشی به این معنی است که هزینه کلانی برای آموزش صورت گرفته اما خروجی آن منجر به هدایت تحصیلی، شکوفایی استعداد و هدایت شغلی نشده است که اشتغال به کار فارغ التحصیلان دانشگاه ها در مشاغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی شان مصداق بارز این موضوع است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1551667

مهمترین اخبار ایران و جهان: