نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 04:16

سفر هیاتی از ارتش چین به انگلیس و فرانسه

وزارت دفاع چین از سفر یک هفته‌ای هیاتی از مقام‌های ارتش این کشور به انگلیس و فرانسه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع چین امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، یک هیات رایزنی راهبردی ارتش این کشور سفری یک هفته‌ای را از شنبه 24 ژوئن (سوم تیر) تا امروز اول ژوئیه (10 تیر) به بریتانیا و فرانسه داشته است.

به نوشته روزنامه «چاینا دیلی»، وزارت دفاع چین در بیانیه‌‌ای تصریح کرد:‌ «هیات رایزنی راهبردی-دفاعی ارتش آزادیبخش خلق چین سفری از تاریخ 24 ژوئن تا اول ژوئیه به انگلیس و فرانسه انجام داد.»

وزارت دفاع چین در بیانیه خود اعلام کرد، این هیات در این سفر با طرف‌های خارجی در مورد توسعه روابط دفاعی دوجانبه به بحث پرداخته و درباره مسائل مهم برای دو طرف در حوزه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت جامع تبادل نظر کرد.

طبق اعلام وزارت دفاع چین، تبادل نظر‌های مقام‌های چین با مقام‌های فرانسه و انگلیس در این سفر باعث ارتقای اعتماد و درک متقابل و دوجانبه شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به پرسش درباره این سفر گفت،‌ این کشور اخیرا میزبان نشست «گفتگوی راهبردی دفاعی چین و بریتانیا» در شهر لندن بود.

این سخنگو در بیانیه ای اعلام کرد: «این مذاکرات استراتژی های دفاع ملی دو طرف، وضعیت اوکراین، امنیت در حوزه هند-اقیانوسیه، ثبات راهبردی و اشاعه تسلیحات کشتار جمعی، دریای چین جنوبی و تایوان و روابط نظامی بریتانیا و چین را پوشش داد.»

مقام‌های انگلیسی همچنین از احتمال سفر «جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه این کشور به چین در ماه ژوئیه در راستای تلاش برای بهبود روابط با چین و تعامل با آن در حوزه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری و تغییرات آب وهوایی در ضمن حفاظت از امنیت ملی در برابر تهدیدات خبر دادند.

چین با آمریکا و متحدانش بر سر تایوان و روابط با این جزیره دچار تنش بوده است.

چین بارها به آمریکا درباره دخالت در امور تایوان هشدار داده و اعلام کرده از همه ابزارها برای جلوگیری کردن از جدایی طلبی این جزیره استفاده خواهد کرد.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1323569

مهمترین اخبار ایران و جهان: