نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 10:38

خسارت جدی به کشاورزی و دامداری تنگه احد ایران در پی خشکسالی

زابل- رئیس جهاد کشاورزی زابل گفت: به دلیل بیش از دو دهه خشکسالی و نبود آب که طبیعت و عوامل انسانی در آن سهیم بوده اند، کشاورزی و دامداری‌های تنگه احد ایران از دست رفت.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بیش از دو دهه است که خشکسالی‌ها، افزایش میزان ذرات معلق در هوای منطقه و عدم تخصیص حق آبه رودخانه هیرمند از سوی کشور افغانستان و غیره دست به دست هم داده و کشاورزی و دامداری تنگه احد ایران (منطقه سیستان) را از بین برده است و این در بیان و سخنان اکثر مسئولان و نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان و گاهی در بیان مسئولان کشوری به وضوح نمایان است.

در گام اخیر و در نشست شامگاه گذشته رئیس جهاد کشاورزی زابل این موضوع را بیان شد.

هیچ اثری از گاو سیستانی در سیستان نیست

رئیس جهاد کشاورزی زابل در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: جهاد کشاورزی علاوه بر اینکه مسئولیت کارهای تخصصی بخش کشاورزی را دارد، مسئول اشتغال منطقه نیز هست، زیرا کشاورزی بخش عمده اشتغال یک منطقه از جمله سیستان را تشکیل می‌دهد.

حسن نوذری ادامه داد: در سیستان ۱۷۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت داریم که در این اراضی، ۵۶ هزار نفر بهره‌بردار مشغول بکار بوده اند اما با خشک شدن رود هیرمند و تالاب بین المللی هامون و خشکسالی ۲۵ ساله، حجم بالایی از کشاورزی بر روی این زمین‌ها را از دست داده ایم.

وی اضافه کرد: پرسنل جهاد کشاورزی در سنوات اخیر با تمام توان تلاش کرده اند تا بحث کشاورزی تداوم پیدا کند و اشتغال این بخش از بین نرود و در این راستا می‌توان از حفر چاهک ها، رونق بخشی به کشت‌های گلخانه‌ای و همکاری به جهت افزایش تولید در واحد سطح و غیره اشاره کرد.

وی تاکید کرد: با وجود ۱۰ هزار چاهک فعال در منطقه سیستان، تنها بین ۶ تا ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت قرار دارند که این رقم در مقابل ۱۷۹ هزار هکتار کل اراضی عدد ناچیزی است.

نوذری افزود: ۴۳ واحد مرغداری فعال صنعتی در منطقه سیستان وجود دارد که در سال گذشته، شش هزار و ۲۰۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار کرده اند.

وی در ادامه وعده داد تا در چند ماه آینده، کشتارگاه صنعتی طیور در سیستان فعال شود و به دام اصیل سیستانی نیز اشاره کرد و گفت در گذشته یک میلیون رأس دام سنگین گاو سیستانی داشته ایم که ۱۱ هزار خانوار تختک نشین وظیفه تولید انبوه شیر و گوشت از این دام‌ها را برای توزیع در سطح کشور بر عهده داشتند اما متأسفانه در حال حاضر اثری از این تعداد رأس دام سنگین نیست.

رئیس جهاد کشاورزی زابل خاطر نشان کرد: امسال ۲۵۶ حلقه چاه برای کشاورزان حفر شده و با همراهی آستان قدس رضوی، ۵۰۰ حلقه چاهک دیگر نیز حفر شده و یا در حال حفر است.

وی گفت: بنیاد برکت برای ایجاد گلخانه‌های خانگی و تولیدی کوچک مقیاس مرغ از اواخر تیر ماه، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد پرداخت خسارت به کشاورزان گفت: با پیگیری نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران و مسئولین مربوطه، اعتبار نسبتاً مناسبی برای جبران خسارات کشاورزی تخصیص داده شده که در حال لیست برداری از خسارت‌های وارده هستیم تا بزودی این مبالغ به آنان پرداخت شود.

وی اضافه کرد: در خصوص یارانه خوراک دام نیز اعتباری اختصاص داده شده که در فصل‌های بعد با عاملیت اتحادیه‌های دامداران، به دامداران منطقه پرداخت خواهد شد.

نوذری در خصوص بخشودگی وام‌های کشاورزان نیز گفت: از سال ۹۴ باید دولت این طرح را اجرایی می‌کرد ولی با تغییر وزیر جهاد کشاورزی و ریاست بانک مرکزی، مسیر آن عوض شد اما با انتخاب وزیر جدید جهادکشاورزی که خود بومی منطقه سیستان است، امیدواریم اتفاقات مثبتی به زودی رخ دهد.

وی در خصوص وام‌های دامدار کارت نیز گفت: بخشودگی در این مورد هنوز ابلاغ نشده اما بانک‌ها مجاز نیستند که دایره وصول در این مورد راه اندازی کنند و با بانک‌های متخلف در این زمینه برخورد خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1307069

مهمترین اخبار ایران و جهان: