نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 18:13

چین در نشست اوکراین در عربستان شرکت می‌کند

چین اعلام کرد که در نشست اوکراین که در عربستان سعودی برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه چین امروز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: پکن در نشست اوکراین در عربستان شرکت می کند.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه چین در این خصوص آمده است: «لی هوی» نماینده ویژه چین در امور اوراسیا، در نشست با موضوع اوکراین در عربستان سعودی شرکت خواهد کرد.

«لی هوی» نماینده ویژه چین در امور اوراسیا، در ماه می از چند کشور اروپایی، اوکراین و روسیه دیدار کرده و طرح صلح چین را ارائه کرده بود.

این در حالیست که تا کنون از روسیه برای شرکت در نشست مذکور دعوت نشده است.

وال استریت ژورنال ۷ مرداد ماه سال جاری گزارش داد که عربستان سعودی قرار است ماه آینده میزبان مذاکرات صلح اوکراین باشد.

گفته شده که ریاض از کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای بزرگ در حال توسعه از جمله هند و برزیل برای حضور در این نشست دعوت کرده است.

در این گزارش آمده بود که مقامات ارشد بیش از ۳۰ کشور از جمله اندونزی، مصر، مکزیک، شیلی و زامبیا به نشست صلح اوکراین در جده دعوت شده‌ اند.

مشخص نیست که چه تعداد از کشورهای مدعو در این نشست شرکت خواهند کرد، اما از هم اکنون انگلیس، آفریقای جنوبی، لهستان و اتحادیه اروپا از جمله مواردی هستند که حضورشان را در نشست جده تأیید کرده‌ اند و انتظار می‌رود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در این نشست شرکت کند.

با این حال گفته شده است که مذاکرات جده شامل روسیه نمی‌ شود.

در این گزارش آمده است، اوکراین و مقامات غربی امیدوارند که مذاکرات جده بتواند به حمایت بین‌المللی برای شرایط صلح به نفع اوکراین منجر شود.

کی یف اما می‌ گوید مذاکره با روسیه تنها پس از خروج مسکو از قلمرو اوکراین امکان پذیر خواهد بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1425826

مهمترین اخبار ایران و جهان: