نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 13:09

کاهش 6849 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 6849 واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از ریزش قابل توجه شاخص بورس در روز گذشته، امروز هم به خاطر عرضه اولیه یک شرکت در بورس، شاخص کل رو به ریزش قرار گرفت و دلیل آن هم این است که سهامداران خرد برای تامین منابع برای خرید عرضه اولیه، سهام خود را به فروش می‌گذارند که این امر باعث افزایش تقاضا برای فروش و افت شاخص می‌شود.

همچنین شاخص هموزن با کاهش 2177 واحد به رقم 748 هزار و 635 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 8 میلیون و 120 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 9.8 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 678 هزار معامله و به ارزش 6783 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز شدند، اما میزان کاهش‌ها زیر یک درصد بود. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 31 صدم درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 29 صدم درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور 25 صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 41 صدم درصد افت کرد ، اما شاخص بازار دوم بورس 2 دهم درصد کاهش یافت.

امروز نماد پتروشیمی خلیج فارس و بانک ملت بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را از خود به‌جای گذاشتند و نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه‌گذاری امید و سایپا بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 29 واحد کاهش، به رقم 28 هزار و 31 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 554 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 484 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از 5.5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 475 هزار معامله و به ارزش 4186 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نمادهای آریا ساسول و مالی سپهر صادرات بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای بانک دی، صبا تامین، مادایران، پتروشیمی زاگرس و برق عسلویه مپنا بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را از خود به‌جای گذاشتند.

به گزارش فارس، بر اساس گفته مدیرعامل بورس و فرابورس با توجه به رشد بازار در سال جاری، برنامه عرضه اولیه شرکت‌های جدید در بازار دنبال می‌شود که با این اقدام منابع مالی جدید برای شرکت‌ها تامین می‌شود و میزان مشارکت مردم در اقتصاد به روش عملی افزایش می‌یابد.

در عین حال این نکته نباید فراموش شود که سرمایه‌گذاری در بورس حتما باید از محل پس‌انداز و در یک فرایند بلندمدت و بعد از مطالعه و تحلیل و مشورت با افراد امین و کارشناس صورت گیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1277370

مهمترین اخبار ایران و جهان: