نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 15:14

بلینکن: واشنگتن به تحویل اف۱۶ به آنکارا متعهد است

وزیر خارجه آمریکا امروز(دوشنبه) بر تعهد واشنگتن نسبت به تحویل جنگنده‌های اف۱۶ به ترکیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشستی مطبوعاتی در آنکارا اعلام کرد که واشنگتن به تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه متعهد است.

بلینکن درباره این موضوع گفت: دولت (جو) بایدن، به شدت از بسته به‌روزرسانی جنگنده‌های اف ۱۶ موجود و همچنین فراهم کردن جنگنده‌های جدید حمایت می‌کند.

با این حال، او از ارائه «جدول زمانی رسمی برای تایید و تحویل» این جنگنده‌ها به ترکیه خودداری کرد.

این نخستین سفر بلینکن در کسوت وزیر خارجه آمریکا به ترکیه بود که پیش از زلزله ۷.۸ ریشتری ششم فوریه در این کشور برنامه‌ریزی شده بود؛ زلزله‌ای که تاکنون حدود ۴۵ هزار نفر را در ترکیه و سوریه به کام مرگ کشانده است. قرار است بلینکن اواخر امروز با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز با رد هرگونه تلاش در راستای شرط گذاشتن در مسیر تحویل جنگنده اف ۱۶ به آنکارا، گفت: درست نیست که عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، شرطی تحویل اف ۱۶ باشد. این دو مساله مجزا هستند. کسی نباید دست ما را ببندد.

آمریکا که روابطش با ترکیه به تازگی رو به سردی گذاشته، به‌دنبال راهی برای متقاعد کردن اردوغان جهت تایید درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو است. استکهلم و هلسینکی پارسال و در پی حمله روسیه به اوکراین، درخواست رسمی خود را برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ارائه کردند.

اما ترکیه هنوز درخواست آنها را تایید نکرده و دلیل خود را نیز خودداری استکهلم از استرداد ده‌ها مظنونی اعلام کرده که به باور آنکارا با شبه‌نظامیان کُرد و کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه در ارتباط هستند. پس از هتاکی یکی از رهبران احزاب تندروی سوئد به قرآن مقابل سفارت ترکیه در استکهلم نیز روابط ترکیه و سوئد بیش از پیش تیره و تار شده است.

بلینکن همچنین در این سفر با اشاره به حمایت تمام قد آمریکا از پیوستن «هرچه سریع‌تر» سوئد و فنلاند به ناتو، گفت: فنلاند و سوئد پیش‌تر گام‌های ملموسی را برای مرتفع کردن نگرانی‌های ترکیه برداشته‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1046226

مهمترین اخبار ایران و جهان: