نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 13:38

توسعه کاشت گیاهان دارویی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۳۰۰ گونه گیاهی در کشور داریم و توسعه ظرفیت تولید گیاهان دارویی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدمهدی برومندی در نشست تخصصی مدیران باغبانی سراسر کشور که پیش از ظهر امروز در سالن باغستان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ۶۷ درصد گلخانه‌های کشور به شکل خوداجرایی احداث شده و باید کاری کنیم که سایر بخش‌ها نیز در این بخش فعال شوند.

وی افزود: بیشتر اقشار مردم به احداث گلخانه علاقه دارند لازم که ما آن‌ها را هدایت کنیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: گلخانه به ارتقاء بهره‌وری و تولید کمک می‌کند و باید این اصل را بپذیریم که باید از ظرفیت گلخانه‌ها کمک بگیریم.

برومندی بیان کرد: مصرف آب در گلخانه‌ها باید با تکنولوژی روز دنیا مصرف را بهینه و کاهش دهیم.

این مسئول در ادامه به شناسنامه دار کردن باغات و تولید اشاره کرد و گفت: امروز دنیا از ما نمی‌پذیرد که محصول به هر شکل و شیوه‌ای تولید و صادر شود، رعایت استانداردهای دنیا بسیار مهم است. کار باید به جایی برسد که اگر کسی یک میوه را پیدا کرد بتواند ردگیری کند در کجا و توسط چه کسی تولید شده است.

وی تاکید کرد: شناسنامه دار کردن باغات و گلخانه‌ها باید با جدیت دنبال شود و به صورت هفتگی گزارش داده شود که مدیر باغبانی فلان استان چندهکتار را شناسنامه دار کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به بحث حکمرانی و مدیریت آب پرداخت و اذعان کرد: متاسفانه آبیاری زیر سطحی مورد غفلت واقع شده است و بارها مشاهده شده در بیشتر استان‌ها در فصل گرم سال از آبیاری بارانی استفاده می‌شود، واقعا این موضوع چگونه قابل توجیه است؟

برومندی تصریح کرد: در برخی از استان‌ها ۲۷ هزار هکتار آبیاری زیرسطحی اجرایی شده و موفق بوده‌اند که باید الگوی سایر استان‌ها باشد.

این مسوول ادامه داد: در چند سال اخیر کمتر از نیم درصد پروژه‌های تحقیقاتی ما به رقم و پایه و مسئله آب پرداخته شده است، البته مشکل از تحقیقات نیست بلکه این ما هستیم که از محققان درخواست نکردیم.

وی با بیان اینکه موضوع آینده پژوهی و ارتقاء بهره‌وری بسیار مهم است، گفت: با توجه به تغییرات اقلیم مثل آفات نوظهور و کاهش منابع آبی باید مخاطرات حوزه باغی شناسایی شود و برای پایداری تولیدات باغبانی سیاست گذاری کنیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر اهمیت توسعه گیاهان دارویی تاکید کرد و ادامه داد: ۲۳۰۰ گونه گیاهی در کشور داریم، توسعه ظرفیت تولید گیاهان دارویی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است. کشت خاکشیر در استان فارس امسال سه هزار هکتار بوده و برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته است.

برومندی بیان کرد: ما با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نشست برگزار کردیم که توسعه گیاهان دارویی در طرح جهش تولید گنجانده شود و بتوانیم با برندسازی و بازاریابی به توسعه این بخش کمک کنیم.

وی در خصوص ارتباط با حفظ نباتات اظهار کرد: طی دو سه سال اخیر هرچه در صادرات گرفتاری داشتیم و در پسته و فلفل دلمه دچار مشکل بودیم به خاطر وجود برخی آفات بوده است، مثلا کشور ما رتبه سوم خرمای دنیا را دارد اما امروز نخلستان‌های ما دچار آفت سوسک سرحنایی شده است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در بحث سرمازدگی مشکل اصلی ما فقط آن بیمه محصولات کشاورزی است، باید در این راستا همت کنیم و موانع بیمه محصولات باغی را برطرف کنیم.

این مقام مسوول اضافه کرد: مدیران باغبانی در سازمان‌های جهاد کشاورزی باید از ظرفیت روسای سازمان‌ها به درستی استفاده کنند. بیشترین اعتبارات و مصوبات سفرهای رییس جمهوری مربوط به حوزه کشاورزی و به ویژه بخش‌های آب و خاک و باغبانی بوده است.

برومندی در پایان از تلاش‌های صورت گرفته در حوزه باغبانی تشکر کرد و خواستار اهتمام بیشتر در حوزه سیاست‌های ابلاغی شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1315226

مهمترین اخبار ایران و جهان: