نیوز سیتی!
22 دی 1401 - 12:11

جان باختن ۳ غیرنظامی در یمن بر اثر انفجار مین

منابع یمنی از فوت یک مادر و دو فرزندش درپی انفجار یک مین برجامانده از ائتلاف متجاوز سعودی در استان الحدیده یمن خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  رسانه‌های مختلف اعلام کردند که 3 غیرنظامی یمنی روز چهارشنبه در نتیجه انفجار باقی مانده از ائتلاف متجاوز سعودی جان خود را از دست دادند.

بر اساس  گزارش العهد، به دنبال  انفجار یک مین برجا مانده از ائتلاف متجاوز سعودی در استان «الحدیده»  یمن، سه نفر از یک خانواده از جمله دو کودک جان خود را از دست دادند.

مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای که نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی در مناطق آزاد یمن کار گذاشته‌اند، در سایه سکوت سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری همچنان باعث مرگ غیرنظامیان به‌ویژه کودکان و زنان می‌شوند.

مرکز اجرایی رفع مین‌ها در یمن با صدور بیانیه‌ای از فوت  یک مادر و دو فرزندش در پی این انفجار مین در استان الحدید یمن خبر داد.

بر اساس این بیانیه، «فاطمه حافظ دبیش»  مادر 45 ساله به همراه دو فرزندش «لطیفه محرم عبدالله» 11 ساله و «احسان محرم عبدالله» 13 ساله براثر انفجار یک مین برجامانده از نیروهای متجاوز در روستای «المکیمنیه»  جان خود را از دست دادند.  « محرم عبدالله صغیر مخمصه»   پدر این خانواده  نیز در این انفجار مجروح شده و به بیمارستان منتقل شد.

 

روز گذشته نیز به دنبال انفجار یک مین برجامانده از ائتلاف متجاوز سعودی در منطقه «عیال محمد» در استان صنعا دو کودک  جان خود را از دست دادند و یک کودک دیگر  زخمی شد.

 این درحالی است که اخیرا رسانه‌های یمنی اعلام کردند که 7کودک آواره در اردوگاه‌های آوارگان در پی موج شدید سرما در استان «مارب» در 170 کیلومتری شرق صنعا، جان باختند و ده‌ها خانواده آواره از سرمای شدید درنتیجه  کمبود امکانات رنج می‌برند.

پیش تر «علی صفره» رئیس مرکز اجرایی مین روبی یمن اعلام کرد که از آغاز آتش بس تاکنون 255 نفر از جمله 84 کودک بر اثر انفجار مین و بمب‌های خوشه‌ای عمل نکرده در یمن جان خود را از دست دادند.

رئیس مرکز اجرایی مین روبی یمن با اشاره به اینکه بمب‌های خوشه‌ای پرتاب شده توسط هواپیماهای متجاوز در اماکن غیرنظامی پراکنده است، تاکید کرد: این موضوع  تعداد قربانیان را افزایش داده و ما سازمان ملل را مسئول تداوم تلفات ناشی از مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای برجای مانده از تجاوز به یمن می‌دانیم.

اخیرا سازمان حقوق بشری «العین» سکوت جامعه بین‌المللی، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و در راس آن سازمان ملل را محکوم کرد و گفت که آن‌ها در برابر تجاوز کشورهای ائتلاف و مزدوران آنها علیه مردم بی پناه یمن بی‌تفاوت هستند.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کرد که این حملات تاکنون بیش از 47 هزار نفر کشته و زخمی برجای گذاشته اشت.

آتش بس در یمن از یازدهم فروردین ماه سال جاری با وساطت سازمان ملل محقق شد که دو ماهه قابل تمدید بود که تاکنون دو بار تمدید شده است. قرار بود این توافق مهر ماه تمدید شود ولی عدم تحقق مطالبات دولت نجات ملی که بر اساس توافق بوده، منجر به عدم تمدید آن تا این لحظه شده است.

دولت نجات ملی یمن طی روزهای اخیر تأکید کرده است که کشورهای متجاوز سعودی و امارات به این کشور باید به تعهدات خود ذیل توافق آتش‌بس عمل کنند؛ قرار بود بر اساس این آتش‌بس، فرودگاه صنعاء بازگشایی شود و موانع ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده برداشته شود و حقوق کارمندان دولت که برای سال‌ها به‌دلیل جنگ پرداخت نشده است، پرداخت شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 972470

مهمترین اخبار ایران و جهان: