نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 10:40

۳۰ درصد عشایر شاهسون اردبیل ترک دامداری کردند

اردبیل- مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: ۳۰ درصد عشایر استان اردبیل ترک دامداری کرده و دیگر به این حرفه مشغول نیستند.

حاتم طهماسبی پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: قرار بود کوچ عشایر در فرصت زمانی ۲۵ اردیبهشت تا پنجم خردادماه به مدت ۱۰ روز انجام شود اما به دلیل شرایط سخت خشکسالی عشایر حتی از اوایل فروردین ماه اقدام به کوچ زودرس کرده و این امر بزرگترین ضربه را به میان بندهای از بین رفته ییلاقات وارد کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ سال است روند خشکسالی به ویژه در حوزه ارس برای عشایر و کشاورزان آسیب‌های جدی به همراه داشته است، تصریح کرد: در کنار خشکسالی، حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده‌ها تا ۵.۵ برابر بزرگترین صدمه و آسیب را به عشایر وارد کرده و زمینه فروش احشام را در کنار ترک دامداری برای فعالان این حوزه رقم زده است.

تلف شدن ۶۱۴ رأس دام عشایر بر اثر سرمای بهاری

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: با از بین رفتن میان بندها و بخش عظیمی از مراتع در ییلاقات، امسال شرایط متفاوتی را در کوچ عشایر شاهد بودیم و در کنار آن سرمای دیرهنگام و بارش سنگین برف نیز در دامنه‌های سبلان که ۲۵ اردیبهشت ماه رخ داد، تلفات زیادی را برای جامعه عشایری و دام آنها به همراه داشت.

طهماسبی پور افزود: هم در حوزه آذربایجان شرقی و هم دامنه‌های سبلان بر اثر شدت بارش برف و سرمای هوا ۶۱۴ رأس دام تلف شده و جمعیت دامی عشایر دچار خسارت هنگفتی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شدت بارش برف به حدی بود که در برخی از ارتفاعات دامنه سبلان یک متر سنگینی بارش برف را شاهد بودیم.

طهماسبی پور دلیل عمده ضعیف ماندن دام عشایر را کمبود علوفه، تداوم خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی اعلام کرد و ادامه داد: اگر امدادرسانی گروه‌های جهادی به موقع انجام نمی‌شد، بخش عظیمی از دام‌ها تلف می‌شدند اما با امدادرسانی جلوی خسارت بیشتر گرفته شد.

وی به زندگی همراه با مخاطره جامعه عشایری در زمان کوچ اشاره کرد و گفت: پنج هزار رأس دام عشایر در معرض آسیب جدی بودند که با کمک رسانی جلوی تلفات و خسارت هنگفت در دامنه‌های سبلان گرفته شد.

طهماسبی پور اضافه کرد: به دلیل شرایط موجود و کمبود علوفه ۳۰ درصد عشایر ترک دامداری کرده و دیگر به این حوزه مشغول نیستند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: نه تنها تعداد دام جمعیت عشایری کاسته شده بلکه از تعداد جمعیت عشایری فعال نیز کاسته شده و ما یک شرایط متفاوتی را در استان اردبیل در حوزه خدمات رسانی به عشایر شاهد هستیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1269907

مهمترین اخبار ایران و جهان: