نیوز سیتی!
22 بهمن 1402 - 16:24

مشارکت مردم کلید واژه انقلاب اسلامی است

انقلاب اسلامی با باور عمیق امام راحل به نقش مردم و بدست مردم ایران کلید خورد و به پیروزی رسید و کلید واژه انقلاب اسلامی را می توان مشارکت مردم دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، لیلا امینی، معاون علمی و فرهنگی دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در یادداشتی به به مناسبت فرا رسیدن ۲۲ بهمن ماه، سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آورده:

تورق در تاریخ ایران معاصر، ما را با روزهای حماسی بسیار مواجه می سازد که طلیعه دار این روزهای حماسی و حماسی ترین آن ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ است. روزی برای پیروزی انقلابِ مردمیِ ایرانِ اسلامی. روزی برای کسب عزت و استقلال ملت و شکستن یوغ شاهان متعدد از گردن مردم بوسیله روشنگر دوران، حضرت امام خمینی (ره) و برای طلب حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی. 

گاه‌شمار مبارزات امام خمینی به سیاست های اسلام زدایی پهلوی باز می گردد و از ۱۶ مهرماه سال ۱۳۴۱ همزمان با صدور بیانیه علیه تصویب قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی تا حمله ماموران امنیتی به مدرسه فیضیه در تاریخ ۲ فروردین ۱۳۴۲ آغاز می شود و این حرکت از سخنرانی در مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون در ۴ آبان ماه ۱۳۴۳ و بازداشت و تبعید به ترکیه در ۱۳ آبان همان سال و انتقال ایشان به عراق در مهرماه سال بعد از آن و نیز سرکوب راهپیمایی اعتراضی مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ ادامه می یابد. حرکت از عراق به پاریس در ۱۳ مهرماه ۱۳۵۷ به صدور دستور تشکیل شورای انقلاب در ۲۲ دی ماه همان سال می انجامد و ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ روزی تاریخی برای بازگشت امام خمینی به کشور پس از ۱۵ سال تبعید می شود و در تهران مورد استقبال نزدیک به سه میلیون ایرانی قرار می گیرد.

گزاره های طلایی سخنرانی حماسی امام خمینی در بهشت زهرا را می توان در چندین مورد عنوان کرد؛ مغایر دانستن رژیم سلطنتی با عقل و قانون. غیر قانونیی بودن مجلس و نمایندگان و بدهی آنها به مردم بخاطر حقوقی که دریافت کرده اند. اصلاحات ارضی شاه برای ایجاد بازار فروش محصولات آمریکایی. ایجاد فساد و ویرانی به نام اصلاح و ترقی از سوی پهلوی دوم. در نهایت تعیین دولت با پشتیبانی ملت.

ملت و مردم در عرصه عمل روحانیون، شبکۀ وسیع مساجد و بازاریان، دانشجویان، احزاب و گروه‌های مذهبی و ملی و گروه‌های سیاسی غیر مذهبی بودند که از آغازشروع مبارزات در کنار حضرت امام خمینی وارد مبارزات سیاسی  نظامی با رژیم پهلوی می شدند.

هدفِ نهایی شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران، از سوی امام خمینی(ره) اسلام و آموزه‌های آن بود. همراهیِ مردم نیز برای حاکم کردن دین بود. بر همین اساس امام‌خمینی، حکومت خدا را با ترویج اخلاق و آداب اسلامی، تربیت نسل آینده و اصلاح فرهنگ، تحقق ارزش‌های اسلامی مستقر کردند.

استقلال و آزادی از وابستگی به غرب، بسط عدالت اجتماعی، برپایی حکومت قانون و اجرای قوانین بر معیار عدل و داد، تکریم انسان و دستیابی به حیات پاک، نفی فقر و فساد و تبعیض و احساس خوشبختی و سعادت از دیگر اهداف انقلاب اسلامی بود و مهم تر از همه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و ایجاد جمهوری اسلامی از خواسته‌های مهم رهبری و مردم بود. شعار اصلی مردم نیز در تظاهرات «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود و دیگر شعارها به همان شعار اصلی بازمی‌گشت.

این انقلاب بی نظیر مردمی و اجتماعی، با رهبری داهیانه امامین انقلاب، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و البته سال‌ها طول می‌کشد تا همه‌ آثار و نتایج در حوزه‌های مختلف ازجمله «سلامت و بهداشت»، «امنیت»، «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری»، «اقتصاد»، «صنعت» و «قانون‌گذاری» و ... تبیین شود.

اما همانگونه که از ابتدای حرکت و شروع مبارزات امام خمینی (ره) بر کلید واژه ملت اتکا داشتند و پیروزی انقلاب اسلامی را در گرو مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود، دیدند تا امروز که حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با وجود توطئه‌ها و فشارهای داخلی و خارجی، عامل اتحاد ملی در کشور بوده و هستند و بارها باعث ایستادگی نظام در برابر فتنه‌ها و سختی‌ها شده اند نیز کلید واژه همان است. مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود. 

لذا بر تک تک ما ملت ایران واجب است برای دفاع از اسلام، کیان ملی و ایرانی آباد و آبادی ایران، دست در دست هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و تمامی انتخابات پیش رو و اعیاد و جشن‌های ملی حضور یابیم و اینگونه در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1668295

مهمترین اخبار ایران و جهان: