نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 14:42

۳۴ درصدپرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف مرکزی به سازش ختم شد

اراک- معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی گفت: ۳۴ درصد پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف استان مرکزی به سازش ختم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صمد خدابخشی ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت ۱۰۲ شعبه شوراهای حل اختلاف در استان مرکزی اظهار کرد: در سال گذشته ۹۵ هزار و ۹۶ فقره پرونده وارده به شوراهای حل اختلاف داشته ایم که نسبت به سالیان گذشته، افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۹۶ هزار و ۲۷۸ فقره پرونده مختومه شده است، گفت: تعداد پرونده وارده اجرای احکام ۱۱ هزار و ۱۹۸ فقره بوده که ۱۱ هزار و ۵۴۸ فقره در اجرای احکام مدنی مختومه شده است.

صلح و سازش بیش از ۲۳ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف مرکزی

خدابخشی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد پرونده‌های دادگستری به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود، اظهار کرد: در سال گذشته، ۲۳ هزار و ۷۲۹ پرونده منتهی به صلح شده که معادل ۳۴ درصد کل پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف است.

وی به جلب رضایت در ۱۱ فقره پرونده قتل عمد را در سال گذشته اضافه کرد: در راستای هوشمندسازی قوه قضائیه و انجام سیاست‌های دادرسی الکترونیک، ۹۵ درصد ابلاغ‌ها الکترونیک و آمار اتقان آرا نیز ۵۶ درصد بوده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: بعد از محول شدن مأموریت‌های جدید مانند داوری و میانجی‌گری، مرکز شوراهای حل اختلاف به معاونت توسعه حل اختلاف ارتقا یافته و گسترش امور مربوط به حوزه داوران و صلح یاران که از جمله شیوه‌های غیر قضائی است به معاونت توسعه حل اختلاف واگذار شد که برای این مهم، ۱۱۵ نفر صلح یار، ۸ نفر داور و ۱۹ نفر میانجی‌گر مشغول همکاری با ما هستند.

وی با تاکید بر اینکه از جمله سیاست‌های اصلی دستگاه قضائی استفاده از شیوه‌های جایگزین قضائی است، اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی قوه قضائیه خصوصاً سند تحول و تعالی دستگاه قضائی، یکی از برنامه‌های مهم، توسعه حوزه صلح و سازش است.

خدابخشی اضافه کرد: برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در راستای توسعه صلح و سازش قدم‌هایی برداشته‌ایم و برای این منظور، صلح یاران را که افراد معتمد و پرنفوذ محلی و شاغل در صنوف مختلف هستند شناسایی و بر حسب مورد در پرونده‌ها استفاده شده اند.

وی با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی گفت: شعب شوراهای تخصصی صنعت، معدن و تجارت را در شهرهای اراک و ساوه راه‌اندازی شده و در شهرهای دلیجان و محلات نیز در دستور کار است.

ستاد صبر استان مرکزی تشکیل شد

بخشی با بیان اینکه در شعبه ساوه بیش از ۸۰ درصد پرونده‌ها منتهی به صلح و سازش شده است، تصریح کرد: در شعبه اراک نیز در سال گذشته پرونده یک واحد صنعتی با ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان منتهی به صلح و سازش شده است.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به پرونده‌ها در موضوع صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف کاملاً رایگان است اظهار کرد: این ظرفیت باعث شده که هم هزینه‌ای بر روی دوش مردم نیفتد و هم از تشریفات زمان‌بر دادرسی جلوگیری شود.

خدابخشی با اشاره به تشکیل ستاد صبر استان مرکزی گفت: این ستاد از مقامات مختلف محلی، فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده که حدود ۳۶ نفر عضو دارد و هدف و وظیفه اصلی این ستاد، سیاست گذاری در زمینه چگونگی توسعه صلح و سازش و استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی برای ایجاد بسترهای صلح و سازش است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1322051

مهمترین اخبار ایران و جهان: