نیوز سیتی!
04 آبان 1402 - 20:36

آقای استاندار؛ لطفا درباره جلسه شنبه در تهران شفاف سازی کنید

روز شنبه ۶ آبان ماه جلسه‌ای برای قرارداد احداث گمرک در منطقه خداآفرین تنظیم و نهایی می‌شود و لطفا استاندار اردبیل قبل از عزیمت به این جلسه ابهام‌آمیز مردم را از زوایای این تصمیم آگاه کنید.

خبرگزاری فارس - اردبیل؛ علی‌اکبر روح‌نواز: قرار است روز شنبه ششم آبان‌ماه جاری با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و سید حامد عاملی استاندار اردبیل، قرارداد احداث گمرک در منطقه خداآفرین که در تقسیمات کشوری در محدوده استان آذربایجان شرقی است، تنظیم و نهایی شود.

نتیجه حتمی و قطعی این تصمیم، به انتفای موضوع و حذف گمرک بیله سوار مغان، تنها گمرک استان اردبیل و سهم اساسی آن در تزانزیت مواد غذایی و سوخت جمهوری نخجوان است که عواید حاصل از هزینه‌های ترانزیت و ترخیص کالا چه بسا می‌توانست به اقتصاد نحیف استان هم‌چنان کمک کند.

به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان اکنون به دنبال تفاهم با مقامات جمهوری اسلامی ایران ترجیح می‌دهد که پس از آزادسازی اراضی خود در مرز با ایران که پیش از این در تصرف ارمنستان بود، اقلام ترانزیتی را از نزدیک‌ترین نقطه مرزی با ایران و در فاصله کوتاه با مقصد به نخجوان ارسال کند.

رویکرد کلان و ملی برای ایجاد تنوع در ظرفیت‌های ترانزیتی قابل درک است اما این نگرانی وجود دارد که تنها گمرگ استان با این تصمیم از حیز انتفاع ساقط شود و هیچ پیشنهاد جایگزینی برای آن تدبیر نشود که در این صورت، مغان و اردبیل بیش از پیش به قهقرا خواهد رفت.

و اما استاندار محترم! مصوبات و طرح‌هایی چون منطقه آزاد تجاری، بندر خشک، اتصال خط آهن اردبیل-مغان-آذربایجان و...که جملگی با هدف تکمیل چرخه توسعه استان در دست پیگیری  و نیازمند جدیت و قاطعیت جنابعالی است به کنار! لطفاً قبل از عزیمت به جلسه روز شنبه که ابهام آمیز است، مردم را از زوایای این تصمیم آگاه کنید.

قطعاً حضور شما در این جلسه بدون دفاع قاطع و پیشنهاد و خدای نکرده توام با سکوت مصلحت آمیز، نه تنها به سود استان نیست بلکه اردبیل را به قعر جدول و عقب ماندگی مفرط و زیان‌بار خواهد برد. 

از نمانیده محترم ولی فقیه در استان هم که به صراحت بیان مشهور است و در ارتباط با ادوار دولت‌ها، در دفاع از حقوق مردم بی تعارف سخن می‌گویند انتظار است این مهم را در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل به مسئولان عالی دولت گوشزد کرده و تمام قد از منافع استان دفاع کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1551595

مهمترین اخبار ایران و جهان: